facebook

Vitatkozok magammal a földtörvényről

2012.04.15. 10:00 Imre Laci

 Jeff Dunham amerikai hasbeszélő humorista produkciójának (Arguing with Myself) címét kölcsönöztem a mai blogbejegyzéshez, mivel ez írja le a legjobban a Vidékfejlesztési Minisztérium új társadalmi vitáját, amelyet a MAGOSZ-szal kíván lefolytatni.

Figyelembe véve, hogy a MAGOSZ teljes vezetése a Kormány tagja, úgy gondolom, a társadalmi vita kifejezés használata kimondottan nevetséges. Netán éppen Jakab István, az Országgyűlés fideszes alelnöke fog offenzív javaslatokkal felállni a Kormánnyal szemben? Ugyan már! Vagy mondjuk Obreczán Ferenc, aki szintén fideszes országgyűlési képviselő, s aki lelkesen helyesel minden, a pártja által benyújtott javaslatra? A hab a tortán persze Dr. Budai Gyula, a VM parlamenti államtitkára.

Ilyen emberek által vezetett szervezettel kívánja lefolytatni a Fidesz-KDNP kormány a társadalmi vitát? A saját csapat jelentené a társadalmat? Miért nem jelenik meg a kormány egyik felsőoktatási intézményben sem, hogy ott ütköztesse az érveit olyan emberekkel, akik akár magas szinten tudnának hozzászólni a témához? (Gondolok itt az egyetemi oktatókra és egyes tájékozottabb hallgatókra.)

Persze Török Gábor ebben a helyzetben bizonyára megírná, hogy vezető politikusaink nyitottak az ellenvélemény meghallgatására, a kérdésben érintettek elmondhatják véleményüket. Én azonban nem vagyok politológus, aki pártatlanságának látszata védelme érdekében nem ír le olyan, sokak - de nem mindenki - számára egyértelmű dolgot, mint hogy a jelen társadalmi vita nem más, mint egy kommunikációs fogás. A kormány beáll a tükör elé és elmondja saját magának, hogy a készülő törvények milyen jók, s ezt követően ellenvélemény nélkül át is megy a "vitán".

Kíváncsi vagyok, milyen társalgás kerekedne abból, ha az asztal egyik végén Fazekas miniszter úr ülne, a másikon pedig Ángyán József ex-államtitkár (hogy ne egyből egy ellenzéki szakpolitikust említsek). Mert ugye lássuk be, hogy mind a minisztérium, mind pedig a Kormány elvesztette hitelességét, mikor a Darányi Ignác terv napvilágra kerülése után két nappal lemondott egy államtitkár, majd azt követően meglehetősen kemény szavakkal illette hajdani kollégáit.

Számomra elfogadhatatlan, hogy ilyen, - az én értékrendem szerint - aljas módszerrel kívánja a Kormány a valódi társadalom számára a közelfogadottság látszatát nyújtani, főleg egy olyan létkérdéssel kapcsolatban, mint amilyen a termőföld védelme. A földtörvény az egész ország sorsát fogja meghatározni, így tehát nem szabadna egyetlen politikai érdekkör számára kisajátítani az annak létrehozásában való részvétel jogát.


 

2 komment

Címkék: vita ferenc jakab gyula vidékfejlesztés miniszter budai minisztérium istván obreczán

A vadászkutyák után nem kell ebadót fizetni

2012.04.11. 10:00 Imre Laci

Önálló indítványt nyújtott be négy kormánypárti képviselő (Dr. Semjén Zsolt, Sáringer-Kenyeres Tamás, Pálffy István és Dr. Simicskó István), amely indítványozza a vadászkutyák ebrendészeti hozzájárulás terhelése alól való mentesítését.

A törvénymódosítás indoklásában az szerepel, hogy a vadászathoz kötelező vadászkutyák alkalmazása, így a vadgazdák által tartott ebek után fizetendő adó plusz terhet ró az ágazatban dolgozókra. Sokan felvonhatják a törvénymódosítás kapcsán a szemöldöküket, hiszen nem csupán a vadászok használnak kutyákat munkavégzés céljából, s ők nem kapnak mentességet az adófizetés alól. Külön módosítást nyújthatnának be a juhász-, és az őrző-védő szolgálatot teljesítő ebek végett is. Természetesen nekik törvény nem írja elő a kutyák tartását és használatát, ugyanakkor munkavégzésük nagy mértékben megnehezülne nélkülük.

A jelenleg hatályos törvény szerint adófizetés alól mentesek:

  • a védett őshonos vagy veszélyeztetett, magas genetikai értéket képviselő tenyésztett magyar állatfajták nemzeti kinccsé nyilvánításáról szóló 32/2004. (IV. 19.) OGY határozat mellékletében felsorolt magyar kutyafajtákba tartozó törzskönyvezett,
  • a mentő-, jelző-, vakvezető, rokkantsegítő vagy terápiás,
  • a Magyar Honvédségben, rendvédelmi szervben, nemzetbiztonsági szolgálatban vagy közfeladatot ellátó őrszolgálatban alkalmazott,
  • a veszélyes eb kivételével - az ivartalanított,
  • az ismert tartóval nem rendelkező és állatmenhelyen, ebrendészeti telepen vagy állatvédelmi szervezet gondozásában tartott, valamint
  • állatmenhelyről, ebrendészeti telepről vagy állatvédelmi szervezettől örökbefogadott ebek.

Ha tehát valaki házi kedvencként tartott ebe után nem szeretne adót fizetni, a legegyszerűbb - de nem a legolcsóbb -, ha ivartalanítja. Persze nem Magyarországon lennénk, ha az emberek nem próbálnák meg a lehető legolcsóbb - kissé rögös, de - járható utat megtalálni, azaz ha elmennek egy menhelyre és némi bankó fejében igazolást kérnek arról, hogy az adott intézményből származik kutyájuk.

Az ebrendészeti hozzájárulásból befolyó összeget a törvény szövege szerint az adott önkormányzatnak teljes egészében a helyi menhelyekre és az ebek ivartalanítására kell fordítania.


 

Szólj hozzá!

Címkék: kutya adó semjén eb hozzájárulás vadászkutya mentesség ebrendészet

A magyar agrárbank koncepciója

2012.04.10. 10:00 Imre Laci

Igen régen szóba került már a politikai vezetők között, hogy létre kellene hozni egy, csakis és kizárólag a mezőgazdaság finanszírozására szakosodott pénzintézetet, egy agrárbankot. A szóbeszédből és emlegetésből mára körvonalazódott szándék lett, s immáron megjelent cikk is a témával kapcsolatban.

Emlékszem, még parlamenti gyakornoki időm során is felmerült a téma a vis maior törvény vitája során, hogy a gazdálkodók a kötelező befizetéseket egy külön erre szakosodott intézetbe folyósítsák, s amennyiben a beszedett összeg nem kerül felhasználásra, hitelnyújtáshoz lehessen felhasználni tőkeként. Maga a koncepció mindegyik parlamenti párt részéről pozitív fogadtatásban részesült, természetesen ki-ki a maga szájíze szerint fogalmazva meg elgondolásait a közös bank jövőjéről, funkciójáról.

Mivel nem vagyok jártas a banki rendszerekben, és úgy általában a mezőgazdaság közgazdaságtani vonatkozásait is csak felületesen ismerem, nem kívánok precíz okfejtéseket és gazdasági elemzéseket folytatni az alábbiakban. Ennek ellenére eljátszottam a gondolattal, hogy elsősorban milyen "szabályoknak" kellene megfelelnie egy általam elképzelt agrárbanknak. A fent linkelt cikkben olvasható, hogy Fazekas miniszter úr szerint belátható időn belül létrejöhet egy ilyen bank, így fontosnak tartom, hogy a társadalom lehető legnagyobb hányada értesüljön magáról a kezdeti koncepcióról is, hiszen a mezőgazdaság sorsának alakulása roppant mértékben befolyásolja a hazai élelmiszerpiac helyzetét.

1. A Magyar Agrárbank (nevezzük így) kizárólagos tulajdonosa a magyar állam, s ezen tulajdonosi jogkör minden időben elidegeníthetetlen legyen.

Erre azért lenne szükség, hogy elkerülhető legyen egy-egy cég, vagy érdekcsoport befolyása a magyar agráriumban résztvevők felett. Amíg nem tud nyomást gyakorolni a bank működésén keresztül a termelőkre valamilyen kül- vagy belföldi érdek, addig mondható csak biztonságosnak a bank működése. Ennek pedig egyetlen záloga, ha a pénzintézet 100%-ig állami tulajdonban van.

2. A Magyar Agrárbank vezetése (elnöksége és felügyelő bizottsága) csak olyan, kizárólag magyar állampolgár lehessen, aki itthon szerzett mind az agrár-, mind pedig közgazdaság-tudományok területén tudományos fokozatot és szakmai tapasztalatot. Továbbá legyen büntetlen előéletű, szakmai előmeneteléből adódóan ne álljon fenn annak a kockázata, hogy egyes személyek vagy gazdasági szervezetek befolyással lehessenek döntéshozatalára.

Ezen felül igen fontosnak tartanám az agrárbank vezetősége tekintetében a személyes felelősségvállalást is, ezzel harmonizálva az oly rég óta a magyarságban élő elszámoltathatóság igényével is.

3. A Magyar Agrárbank csak forint alapú hiteleket bocsásson ki, a kamatok meghatározásakor pedig vegye figyelembe a kérelmező által végzett tevékenység jövedelmezőségét, illetve a termék előállításának biológiai korlátaihoz mérten szabja ki a hitel futamidejét.

Elég volt az egyoldalúan megkötött, kockázatos devizahitelekből! Alacsony ráfordítású rendszereknél (pl. őshonos állatok rideg tartása) nem várható el nagy összegű hitel rövid futamidejű visszafizetése, illetve unipara (egyet ellő) és hosszú generációs idejű állatok (pl. szarvasmarha) esetén is hosszú megtérülési idővel kell számolni.

4. A Magyar Agrárbank tőkéje csak és kizárólag a magyar gazdatársadalom befizetéseiből, illetve a mindenkori Kormány által, az éves költségvetésből erre a célra elkülönített keretéből származhat.

Ezen kikötéssel elkerülhető, hogy más iparágból származó források révén bizonyos körök befolyással legyenek a bank, s ezáltal az agrár ágazat életére, gazdasági helyzetére.

5. A Magyar Agrárbank a hitellehetőségek tekintetében egyenlő ügyfélként kezelje a kis-, a közepes vállalkozásokat a nagyvállalatokhoz képest. A befizetések mértéke ne predesztinálja a hitelek folyósításának esélyeit.

Ma Magyarországon a támogatások és pályázatok döntő részét az egyébként is tőkeerős és emiatt igen jó szakértői gárdával rendelkező nagyvállalatok nyerik meg. Érvelésük szerint mivel a KKV-knál többet tesznek a kasszába (ami persze erősen vitatható) ezért nekik több is kell hogy jusson a támogatásokból. Természetesen ennek ellenére elvárható, hogy a kisgazdaságok is szakmailag kifogástalan pályázatokat, hitelkérelmeket nyújtsanak be a bankhoz.

6. A Magyar Agrárbank csak és kizárólag a Magyarországon, mezőgazdasági termelést (!) és feldolgozást folytató vállalkozások, családi gazdálkodók és őstermelők számára nyújtson hitellehetőséget. Csak és kizárólag 100%-ban magyar tulajdonban lévő cégek és természetes személyek folyamodhassanak hitelhez. Egyetlen olyan cég se jusson hitelhez, amelynek tulajdonosi köre nem tisztázott, illetve amely zsebszerződések és strómanok útján jutott itthon földhöz.

Fontos, hogy a Magyarországon csupán telephellyel rendelkező, valamilyen mezőgazdasággal kapcsolatos szolgáltatást (pl. termékek forgalmazása, szaktanácsadás) nyújtó cégek ne részesülhessenek efféle pénzügyi segítségben.

Természetesen ha az ember kicsit jobban beleásná magát a témába, még rengeteg kikötést le lehetne írni, azonban mint ahogy a bejegyzés elején is említettem, nem kívánok részletes gazdasági elemzésbe kezdeni, csupán vitaindítónak szántam eme sorokat és gondolatokat. Ti milyen kikötésekkel egészítenétek ki a fentieket?


 

2 komment

Címkék: bank szabály sándor agrár fazekas

Vidéki kaland az AGRYA-val!

2012.04.09. 10:00 Imre Laci

 Az AGRYA pályázatot hirdet azoknak a városi fiataloknak és fiatal gazdáknak, akik szívessen résztvennének a programban.

A városi fiatalok élményeit, a kalandjait az Interneten, a www.videk-kaland.hu weboldalon keresztül lehet nyomon követni. A résztvevőket pályázaton keresztül választja ki az AGRYA. Jelentkezni 2012. április 20-ig lehet.

A Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége - AGRYA 2011-ben szervezte meg először a Vidék Kaland Programot. A Program célja, hogy személyes példákon keresztül bemutassa a mezőgazdaság működését, az élelmiszer előállításban és a társadalomban betöltött szerepét, tájékoztatást adjon az agrár- és vidékfejlesztési támogatások működéséről, indokoltságáról, valamint betekintés engedjen a gazdálkodók, mezőgazdászok napi életébe, a gazdálkodói életformába.
A múlt évi Programban összesen 30 városi fiatal vett részt. Közöttük volt többek között pszichológus, építész, jogász, kémikus, geográfus, országgyűlési képviselő, marketing szakember, újságíró, szociális munkás, tolmács. A jelentkezők és így a kiválasztottak több mint kétharmada hölgy volt.
A résztvevők élményeiről több, mint 100 blog bejegyzés olvasható a www.videk-kaland.hu weboldalon, ezen túl számtalan média megjelenés tudósított a látogatásaikról.

A Programra továbbra is olyan, kimondottan városokban élő fiataloknak a jelentkezését várja az AGRYA, akik érdeklődnek a mezőgazdaság gyakorlata, egy családi gazdaság mindennapjai iránt és rövid időre szívesen bekapcsolódnának az ott zajló munkába.
A Program részeként gyakorló fiatal gazdák (35 év alatti fiatalok) fogadják a 35 év alatti, de 18 évnél idősebb városi fiatalokat egy-egy hétre a gazdaságukban. Ez alatt az időszak alatt 5 munkanapon a résztvevő városi fiatalok aktívan részt vesznek a gazdaságban zajló aktuális munkában, a fiatal gazda társaságában, annak irányítása és felügyelete mellett. A résztvevők a fiatal gazda munkarendjéhez illeszkedő munkarend szerint dolgoznak, amely hosszabb lehet napi 8 óránál. Ez is biztosítja, hogy megismerjék egy-egy családi gazdaság mindennapi működését, a gazdálkodók valós életét, tevékenyégét. A városi fiatalok fogadása a mezőgazdasági betakarítási csúcsidőszakra -2012. június végétől –augusztus közepéig esik. Így a résztvevő fiataloknak az ebben az időszakban természetes, hosszított munkarendben kell közepesen nehéz fizikai munkát kell végezniük.
A résztvevők az elvégzett munkájukért bérezésben nem részesülnek. A foglalkoztatás munkajogi kereteit az un. alkalmi munkavállalás adja. A fogadó fiatal gazda biztosítja a tartózkodás idejére az ellátást (szállás, étkezés) és szükség szerint munka- és védőruházatot.

A résztvevőknek vállalniuk kell, hogy a program során szerzett élményeikről, benyomásaikról és véleményükről az AGRYA által biztosított megjelölt kommunikációs csatornákon – www.videk-kaland.hu weboldal, blog, Facebook, Twitter – tájékoztatást adnak, fényképeket, esetlegesen videókat töltenek fel.

Jelentkezni a www.videk-kaland.huwww.agrya.hu weboldalról letölthető jelentkezési lap kitöltésével és az AGRYA címére történő megküldésével lehet. A jelentkezőket az AGRYA és együttműködő partnerei képviselőiből álló bizottság hallgatja meg és választja ki a résztvevőket. A kiválasztás során elsősorban a jelentkezők motiváltságát és elszántságát értékeli a bizottság. A részvétellel elsősorban a tapasztalat szerzést kívánja az AGRYA könnyebbé tenni. A Program tehát nem irányul szabadidős, vagy turisztikai jellegű célokra, a Programnak lényegi eleme a fizikai munkavégzés.

A programra jelentkezni 2012. április 20-ig lehet. A jelentkezőket időbeni érkezési sorrendben regisztrálják. Az AGRYA fenntartja annak lehetőségét, hogy nagy számú érdeklődés esetén a jelentkezések egy részért már csak várólistára fogadja.
A kiválasztási folyamat részét képező személyes meghallgatásokra Budapesten kerül sor 2012. április 27 - május 8. között. A Programban a jelentkezések számtól függően 30-50 városi fiatal vehet részt. A kiválasztott résztvevők egy napos felkészítő képzésen (traktoros tréning) is részt vesznek.

A múlt év során több olyan megkeresés érkezett az AGRYA-hoz, hogy fiatal gazda szívesen fogadna a gazdaságában városi fiatalokat. Emiatt az AGRYA várja a Program iránt érdeklődő fiatal gazdák jelentkezését is. A fiatal gazdák jelentkezési lapja szintén a www.videk-kaland.huwww.agrya.hu weboldalakról tölthető le, a jelentkezési határidő számukra is 2012. április 20-a.

A Vidék Kaland Program lebonyolítását az OTP Bank támogatja.

A programmal kapcsolatosan az AGRYA Országos Iroda munkatársai adnak további tájékoztatást - videk-kaland[at] agrya [dot] hu, 06 1 2704874.


 

Szólj hozzá!

Címkék: munka önkéntes város fiatal vidék gazda betekintés agrya

süti beállítások módosítása