A helyi mezőgazdaság jelentősége
2010.03.05. 23:13 Imre Laci
5 komment
Címkék: magyar asztal agrár mezőgazdaság munkanélküliség vidék helyi fűszerpaprika cece kisüzem feldolgozó
A rugalmasság hiánya a tejágazatban
2010.03.03. 23:11 Imre Laci
Minden üzletben meghatározó tulajdonság a rugalmasság. Aki gyorsan tud igazodni a megváltozott piaci helyzethez, az profitál a legtöbbet. Gyakran a rugalmasság menti meg a vállalkozást a csődtől. Márpedig a mai helyzetben rengeteg cég felett lebeg Demoklész kardja...
A mezőgazdasági vállalkozások egyáltalán nem szerencsések ebből a szempontból. Vegyük példának a favorit tejágazatot. Pár éve még közel száz forintot fizettek a termelői tej literjéért, míg ma már 50 forint körül stagnál a felvásárlási ár. Amikor jó pénz ütötte a gazdák markát a portékáért, többen állománybővítésbe kezdtek. Több üszőborjút tartottak meg, hogy azok később növeljék a telep össztermelését.
A nemzetközi helyzet azonban közbeszólt és rengeteg telep állományritkításra kényszerült. Az idősebb vagy rosszabb termelésű teheneket vágóhídra küldték, ezzel csökkentve a takarmányozási költségeket. A telep életben maradása volt a cél. Mi lenne azonban, ha ismét felszökne a tej ára?
A mai napon termékenyített tehenek átlagosan 285 nap múlva ellenék meg borjaikat. Szerencsés esetben üsző születik, amelyet 18 hónapos korában tenyésztésbe is állítanak. Ezek után az előhasi üsző (első borjával vemhes szarvasmarha) további 285 nap múlva fog elleni és csak ez után kezd el tejet termelni.
Summa summarum: 1110 nap múlva kezdene el bevételt termelni a ma fogant állat. Három év alatt tudna teljesítménynövekedéssel reagálni egy tehenészeti telep a gazdasági változásokra. Ilyen biológiai korlátok mellett gyakorlatilag lehetetlen követni a piaci kilengéseket. A szó jelenlegi formájában egy tehenészet abszolút nem versenyképes. Ezen azonban nem lehet változtatni.
Az agráriumra nem szabad úgy tekinteni mint mondjuk egy fröccsöntő üzemre, amely egyik napról a másikra képes növelni vagy csökkenteni a termelését. Ezt Nyugat-Európában felismerték és optimálisabb támogatási rendszerrel igyekeznek orvosolni a gyorsan változó piaci környezet okozta kieséseket. S hol tart ma hazánk? Magyarország igyekszik életben maradni...
2 komment
Címkék: piac tej ár állomány növelés csökkenés rugalmasság tejágazat
Danone-marketing
2010.03.02. 18:45 Imre Laci
Gondolom sokan emlékeznek még rá, hogy egy időben több televíziós csatorna is "futtatta" az ország különböző gyermekkórházait és hasonló jótékonysági alapítványokat. Feltehető a kérdés, hogy ez mégis hogy jön ide, egy agrár és élelmiszer témakörrel foglalkozó bloghoz? Roppant egyszerű...
Manapság az élelmiszer megtermelése már nem jelent olyan nagy problémát. Az ország döntő részén nem kell tartani árvíztől és a kártevők ellen (kivéve a humán parazitákat) is eredményesen tudunk már védekezni. Ma amihez igazán fel kell kötni a bőgatyát, az az értékesítés. Mert ugye eladni csak úgy lehet, ha van piac. Ha pedig a piac tele van, akkor valahogy el kell érni, hogy a nép a mi termékünket válassza. Itt pedig szinte minden módszer megengedett. Hazudj, írj rá a dobozra bármit, a lényeg, hogy a te termékedet vegyék le a polcról.
Mi az, amivel mindenkit meg lehet fogni? Nem, nem a női mellek. Azokkal csak a férfiakat lehet megállásra késztetni. Jobban mondva a férfiak egy sötétebb rétegét, mert hát az okosabb férfiakra nem lehet rátukmálni egy vödör trágyát, csak mert a hoszteszlány bájosan mosolyog.
Akkor mégis mi az, amire egyaránt ráharap egy férfi és egy nő is, kortól, politikai hovatartozástól és minden mástól függetlenül? Hát az empátia. Haldokló kisgyermekek életbenmaradását kell hozzákötni a termékhez. Ezt tette már nem is egyszer a Danone, mikor felajánlotta, hogy minden megvásárolt termékük után 1, azaz egyetlen forintot adnak a Heim Pál Gyermekkórháznak, hogy vásárolni tudjanak valamilyen életmentő készüléket. Ez az igazi önzetlenség! A vadkapitalizmus korában egy ilyen cselekedet felért a búcsúcédula megvételével. Egyenes az út a Mennyek Országába!
Akkor, amikor kétszeres haszonkulccsal értékesíti a termékeit a Danone, egyetlen forintot fel is tud ajánlani! Akkor, amikor az értékesítési mutatója minden bizonnyal jópár százalékot ugrik egy ilyen nemesnek tűnő, ugyanakkor aljas marketingfogástól nekem kinyílik a bicska a zsebemben... Persze, lehet mondani, hogy így legalább összejött a pénz arra gépre ami jelenleg talán életet ment. De ez így nem egy nemes gesztus. Ezt a cselekedet a színtiszta üzleti érdek vezérelte.
Nincs annál gusztustalanabb és elítélendőbb mint mikor profitszerzés céljából kihasználják az ember érzelmeit és empátiáját.
Így a bejegyzés végén szeretném megjegyezni, hogy erre a húzásra is csak egy francia multinacionális vállalat volt képes. Úgy érzem nagy köszönettel tartozunk raccsoló barátainknak!