facebook

A ketreces tyúktartás egyik veszélye

2010.04.06. 17:51 Imre Laci

 2013-tól már hazánkban is tilos lesz a tojótyúkokat a jelenlegi ketreces tartásmódban termeltetni. A határidőig hátralevő időszakban minden gazda igyekszik összeszedni a ketrecek leváltásához vagy átalakításához szükséges pénzt és ilyenkor bizony felmerülhet a jogos kérdés: képes lesz-e a telep a meglévő infrastruktúra (épületek, stb...) felhasználásával ugyanolyan színvonalon termelni mint eddig?

A hamarosan betiltásra kerülő ketreces tartás nem csupán költséghatékonyabb mint az azt felváltó kifutós rendszer, de az épületkihasználás terén is messze fölülmúlja azt. Mindezeken túl egy olyan, a hétköznapi ember számára nem érzékelhető veszéllyel is fenyeget, amely az átállás időszakában jelentkező termékkiesés következtében lép fel.

Valószínűleg a legtöbb telep igyekszik majd a ketrecek leváltását a lehető legtovább kitolni, hiszen amíg a jelenlegi - egyébként jól működő - rendszer van életben, addig nagyobb a pillanatnyi bevétel. Azonban ha az utolsó hónapokban vált mindenki, abban az időszakban bizony erősen vissza fog esni kis hazánk tojásproduktuma, ami mit von magával? Importot. Külföldről kell majd behozni azt, amit itthon is meg tudnánk termelni.

Bebizonyítandó, hogy eme teóriám nem csupán afféle légbőlkapott képzelgés, megosztok egy hírt, melyet az MTI is leközölt nemrégiben.

"Több milliárd tojást importál Németország a ketreces baromfitartás betiltása után visszaesett hazai termelés pótlására. A hazai termelésű tojás aránya a 2000-ben mért 75 százalék helyett tavaly már csak 58,8 százalék volt Németországban, holott a tojásfogyasztás nő; tavaly fejenként 211 darab volt, ami hárommal több az egy évvel korábbinál."

Érdemes azt tudni, hogy míg mi (magyarok) panaszkodunk, hogy megfojt minket a holland és dán mezőgazdaság, addig ugyanezzel a problémával küzdenek nyugati - egyébként sok tekintetben fejlettebb - szomszédaink is.

Kiváncsian várom, hogy Magyarország termelése hogy fog reagálni az átállásra.


 

74 komment · 1 trackback

Címkék: németország tojás hatás import tartás 2013 ketreces tojótyúk

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarasztal.blog.hu/api/trackback/id/tr111899479

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mi kerül az asztalra? 2010.04.06. 19:21:53

Az Unióhoz történő csatlakozásunk után azt hiszem joggal várhattuk volna el, hogy az áruházak polcaira ne kerülhessen mindenféle káros anyagot tartalmazó élelmiszer. Az Unió egyik fontos feladata ugyanis az élelmiszer biztonság fenntartása a tagálla...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vent 2010.04.06. 19:29:56

és milyen ez az új kifutós rendszer?

K.P (törölt) · http://fuszer.blog.hu 2010.04.06. 19:32:04

@vent: nem ketrecben tartják a pipiket, hanem mélyalmos rendszerben. az állatok tudnak mozogni, animal welfare

MP 2010.04.06. 19:33:40

Ez azért egy nagyon álszent írás. Egyrészt az állatok itt nem állatok csak tojástermelő gépek ami szerintem elfogadhatatlan és a másik hogy ez a dolog régóta ismert csak mindenki homokba dugta a fejét. Azonkívül elkeserítő hogy azt normálisnak gondoljuk hogy fogunk egy állatot bezárjuk egy dobozba ahol mozogni sem képes elöl etetjük hátul kivesszük a tojást s ha már nem tud tojni kivégezzük. Ha anyáddal vagy a gyerekeddel csinálnának hasonló te tiltakoznál először. Ja persze a tyúk "csak" egy állat.

magyar bucó 2010.04.06. 19:36:57

És az embereket mikor lesz tilos panelben tartani?
Futószalag mellett dolgoztatni?
Mi lesz azokkal, akik nem tudják megfizetni a drágább élelmiszert?

Egyébként persze, legyen jó az állatoknak IS.

dr kíváncsivagyok 2010.04.06. 19:37:49

@vent: Biztosan manökenek fogják tojni a tojásokat majd...

dr kíváncsivagyok 2010.04.06. 19:41:53

@MP: Hát igen ! A tyúk állat ! Bár minden embert úgy helyes megítélni, ahogy az állataival bánik , ergo , a "humánum" az állatokra is ki kell hogy terjedjen , Anyámat tyúkhoz hasonlítani legalább ilyen állatság !

K.P (törölt) · http://fuszer.blog.hu 2010.04.06. 19:43:08

@MP: hát durván hangzik, de tulajdonképpen erről van szó. A tyúk jelen esetben egy tojás termelő gép. És ha már felháborodunk ezen, érdemes belegondolni abba, amit @magyar bucó: írt.

2010.04.06. 20:07:43

Az "állatvédőknek" üzenem, ha visszaesik a termelés, be fog jönni a kínai és mexikói tojás, és jobb, ha nem gondol bele senki, ott hogyan élnek a tyúkok és mivel etetik őket. Amit viszont tojás formájában mi is megeszünk...

Lángharcos 2010.04.06. 20:09:26

A jobb körülmények között tartott állat terméke is jobb. Ha kevesebb stressz éri, egészségesebb és az energiát nem az idegeskedésbe fekteti bele, hanem a növekedésbe.

A másik, hogy egy ember alakíthatja az életét, ellentétben a tyúkkal. A panelből is ki lehet szabadulni. Hiszen állítólag az ember értelmes állat.

Gonosz Nyuszi 2010.04.06. 20:12:02

Balango 2010.04.06. 20:07:43

Szerintem, már behozzák.

gramercy 2010.04.06. 20:13:24

amig egyetlen ember is ehezik vagy hajlektalan, addig konkretan lesz@rom a tyukokat

Virágkötőrita · http://www.viragkotorita.hu 2010.04.06. 20:14:32

Hétvégén tyúkvásár lesz Monoron, ami úgy működik, hogy a "gyárakban" letojt 1 éves tyúkokat meg lehet vásárolni 500 ft/db-ért. Előre kell jegyeztetni ki mennyit szeretne. Tömeges sorban állás van. Mi is megyünk a párommal és veszünk 20 tyúkot, akik szerencsétlenek borzalmas állapotban vannak. Többnyire kopaszok, van olyan ami teljesen az szerencsétlen. Hazahozzuk őket egy hatalmas kifutóba, azt sem tudják hova menjenek egymás hegyén -hátán tornyosulnak. Ha bedobunk közéjük egy kis tyúkhúrt ezerrel tapossák egymást úgy menekülnek előle. Másfél hónap alatt kitáltosodnak, megtanulják, hogy hova tojják a tojást, megtanulnak enni! Tojásért tartjuk őket, de egyébként is a szívünkhöz nőnek, kezes bárányok lesznek :) Két év után levágjuk őket vagyis a szomszéd mert nézni nem bírom szegényeket, de az utolsó két évük legalább szépen telt. Többnyire az ilyen tyúkok vidékre kerülnek jó körülmények közé. Vidéken az ember megbecsüli az állatot, persze vannak kivételek. A "füstösök" jönnek az állatvásárra, benyomják az 1-5-10 tyúkjukat egy átlátszó 200 literes zsákba és mennek haza maguk után húzva a földön a zsákot. Gondolom otthon levágják őket azonnal. Szóval a lényeg, hogy jó lenne ha ilyen körülmények közé korlátoznák az üzemi tyúk tartást. Ha kis szerencséje van ezeknek a tyúkoknak akkor egy év után a 90%-uk jobb körülmények közé kerül.

magyar bucó 2010.04.06. 20:15:10

@Lángharcos:
Sok olyan van, aki szalag mellett dolgozik, panelben lakik és teszkógazdaságosat eszik. Innen éppen olyan nehéz kitörni, mint a ketrecből.

Öreg Sam 2010.04.06. 20:19:18

Hjaaaaaa,a táplálkozási lánc....
Az oroszlánt senki sem vonja kérdőre,hogy milyen körülmények közt tartotta az antilopot :)

kapdbeabalbokám 2010.04.06. 20:22:53

@Virágkötőrita:
Igazad van, én is csináltam ezt, a tyúkhúr és a hely életre keltette őket, nálunk az apósom vágott, mi elmentünk.

venmik 2010.04.06. 20:23:58

Ezután remélhetőleg vidékre visszaköltöznek az udvarokba a baromfiak, és nem a nagy bevásárlóközpontokban találkoznak a falusiak, hanem a tápboltban:)

Poha 2010.04.06. 20:25:25

Tanuljatok hulye tudatlan tahok es nem kell panelben elni es szalag mellett rohadni, mint ahogyan teszitek ostoba letetekre. Ennyi. Nektek volt ra lehetosegetek, de annyi eszetek sincs, mint szerencsetlen allatoknak. En is oket eszem, szal a cikkhez nem tudok hozzaszolni lenyegeben, de nekik kevesebb joguk van barmihez is, amit ti megkaptatok, megis egy senkik lettetek!

vagyok59 2010.04.06. 20:35:30

Jön a kínai tyúk. Ott senkit nem érdekel, hogy van tartva.

hüjehalyó · http://www.aldi.hu 2010.04.06. 20:35:53

A paneles emberes hasonlat azért sántít. A tyúkok örülnének, ha arányaiban akkora helyen élhetnének, mint egy panellakó.
A ketreces tartás inkább olyan,mintha egy fél-negyed wc-nyi helyen élnél, ahol alig tudnál mozogni.

hrotko82 2010.04.06. 20:45:46

@Poha: ez a hozzászólás aztán igazán művelt elmére utal!

észrevétel 2010.04.06. 20:46:29

Amerikában 5 emeletes tojóketrecekben tartották a tojótyukokat az Únióban csak 3 emeletes lett engedélyezve,már ez is versenyhátrány a világpiacon,de az állatvédőknek ezt is sikerült betiltani.Közismert, hogy Kínából eddig is hozták be a tojásport,sokszor azt tették a magyar tésztába,mert olcsóbb volt mint a magyar tojás.Hogy ki vagy mi fogja megenni a magyar kukoricatermést,az viszont már nem érdekli az állatvédőket,de az se,hogy a kínai vagy amerikai tojáspor hogyan készül.Éljeneka magyar tyúkvédők.

zsury 2010.04.06. 20:48:06

Tegyük tönkre mindazt ami magyar, hogy nyaljunk az EU-s parasztoknak! Minden velünk egy időben belépett állam védte valahogy a saját termelőit és saját piacait, csak mi "magyar marhák" nyaltunk úgy az EU-nak, hogy tönkretegyük a saját mezőgazdáinkat. 80 éve még mi láttuk el Európát mezőgazdasági terményekkel, ma pedig szinte mindent behozunk magunknak, "mert nálunk drága megtermelni..."

Poha 2010.04.06. 20:56:07

@hrotko82:
Pedig hidd el, az vagyok. De egyszeruen felment bennem a pumpa, amikor valaki a sajat tehetetlen szerencsetlenseget egy olyan allatehoz hasonlitja, ami a vilagon soha semmi lehetoseget, jogot vagy egy masodpercnyi kellemeset nem kapott, csak szendvedest.
40cm2-nyi helyet egesz "eleteben". De sirni ide tud jonni. Olvasni tud, van internete. Tegyen magaert!

panka 2010.04.06. 21:01:54

A ketreces tartást nem a panelhez hasonlítanám, hanem a Matrix-ban azokra a telepekre, ahol az embereket tartják, hogy energiát fejlesszenek a testükkel. Aztán cseppfolyósítják a halottakat, hogy táplálják az élőket, na jó, itt porítják. Ezek az állatok soha az életben nem láttak napfényt, soha nem léptek kettőt a lábukkal, csak esznek-tojnak. Aztán levágják őket. Szerintem nem kéne ragaszkodni az élelmiszer ipari hulladékhoz, amit ezen a módon állítanak elő. Jah, persze, amíg a teszkó gazdaságos virslit is megveszik emberek, és a szájukba teszik! Aztán meg csodálkoznak, hogy deficites az egészségkassza. Szóval én elsősorban nem állat-, hanem embervédelmi szempontból helyeslem a ketreces tartás betiltását.

kétség 2010.04.06. 21:02:40

zsurynak
de ez nem csak a mezőgazdaságban van így sajnos hanem az iparban is. benyaljuk a szemetet, a temelésben a szolgáltatásban , mindenhol!

hrotko82 2010.04.06. 21:04:50

@Poha: ebben az országban nem lehet tanúlni semmit. Megölték a képzést! Csak büfé szakok vannak. Tisztelet a kivételnek.

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2010.04.06. 21:16:57

Azért arra kiváncsi lennék, hogy annak a pasasnak, akinek 2 éve terveztem ilyen ketreces tyúkfarmot, és meg is épitette súlyos tizmillákból, ki a fene fogja ezt megfizetni...
Bár szivesen áttervezem neki kifutósra :D

magyar bucó 2010.04.06. 21:28:17

@Poha: Te most kiről is beszélsz?

kacsa. 2010.04.06. 21:29:30

OFF: Nem tudja valaki, hogy az önkormányzatnak miért jó, ha még jobban korlátozza a tartható baromfik számát? (az eddigi 20 helyett 10 db egy olyan helyen, ahol elég sokan tartanak)
@Virágkötőrita: Köszönöm az infót! Mi csibében gondolkodunk, de lehet, hogy kitojt tyúk lesz belőle ;)

kacsa. 2010.04.06. 21:35:47

Bocs a több részletért, valamelyik szó nem tetszett a blogmotornak!
Alapból háztáji-párti vagyok. Az ember megtermel pár dolgot magának és többnyire az állatoknak is jobb. Csak erre nincs mindenkinek lehetősége.

szilvacska 2010.04.06. 21:44:04

A legtöbb ketreces tyúk VAK,mert SOSEM látott napfényt. Eszik, sz@rik, tojik. Ennyi. Ez nem normális.

kacsa. 2010.04.06. 21:44:46

Erre a bekezdésemre ezt írta ki és nem találtam a hibát "Üzenetedben olyan kifejezést vagy linket használtál, ami tiltott. Fogalmazd át és küldd el újra!", úgyhogy csak röviden:
Más szemszögből, de mindkét tábornak igaza van.

movhu 2010.04.06. 21:47:34

Tudjátok mi a szomorú? Hogy ugyanazok az emberek, akik felszólalnak a tyúkok jogaiért, lelkiismeretfurdalás nélkül veszik fel a gyerekek által varrt márkás melegítőt, cipőt, használják a kínai munkások által éhbérért megtermelt javakat, és miközben egy nagyot kortyolnak a minimum sok tízdolláros borukból sz*rnak rá, hogy a tyúkok jólétére fordított összegből emberek ezreit lehetne megmenteni a harmadik világbeli országokban. Mert ez a pénz az itteni gazdaságot mozgatja.
Tudom, demagóg voltam. Éjenek a tyúkok jogai, és dögöljenek meg az EU tyúkok jólétért a Föld bolygó másik oldalán. Mert amennyiben az EU polgárnak van felesleges 1 EUR-ja, azt véletlenül se arra fordítsák, hogy valakit jobban megfizessenek, hanem arra, hogy a tyúkoknak jobb legyen.
Fontossági sorrend...

Öreg Sam 2010.04.06. 21:47:55

@zsury:
Hát igen,jól mondod,80 éve!
Csakhát a világ elrohant melletünk,mint a gyorsvonat,és a nemzeti szinekbe öltözött (mély)magyar bakter nem tudta megállítani.
A világnak fehérjére,szénhidrátokra,zsirokra va n szüksége.Ha ezeket nem ipari méretekben termeljük,akkor lehet kivonulni a világból,kis lucernaföld,kis kukoricaföld,kis szójaparcella kapálgatásával megtermelni a mindennapi betevőt.
Vállalod?
Vagy netán te is telefonon rendeled a pizzát?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.04.06. 21:50:42

Szerintem aki ezt a postot írta, az még nem volt árutojás termelő telepen. Meséljek?

Az állatoknak olyan kicsi helyük van, hogy állandóan ingerli őket a másik egyed jelenléte. Ezért, meg az ingerszegény környezet miatt, az állatok kicsipkedik egymás testét. Véresre. Annyira, hogy a vérveszteségbe/fertőzésbe az állat belepusztul. Gyakran a kloákáját csípik ki a másik állatnak, és az azon a sebes felületen tojik, amíg meg nem döglik. Ezért a csőrüket "kurtítják", azaz levágják, annyira, hogy az állatok alig tudnak vele enni (a nyelvük vége kilóg elöl).

Az itatásuk - a csonkolt csőrükkel - egy kb. 0,5 cm átmérőjű rozsdamentes cső csipegetésével megoldott, a ketrec tetejéről.

A lábuk az állandó rácson llástól teljesen eldeformálódik. Ezeken - a kapirgálásra specializálódott - egyébként állandóan sajgó izületeken álldogállnak egész nap.

Csak annyi kaját kapnak, hogy éppen egy tojást tudjanak adni + néhány gramm. SOHA, egyetlen percig sem látnak napfényt.

A kerteces állattartás a lehető legocsmányabb, legundorítóbb, legaljasabb valami, amit az emberiség a tömegtermelés miatt feltalált. A megszűntetése áldás lesz. Igaz ez tojásra, hízlaldára egyaránt.

A cikk abból a szempontból helyes felvetést tartalmaz, hogy áruhiány lehet, és az olcsó, UGYANILYEN technológiával "gyártott" tojás leigázhatja az országot. HACSAK egy brutálduva eredetigazolási rendszert nem vezetünk be.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.04.06. 21:52:59

@észrevétel: pl. a biodízel ipar simán felvesz AKÁRMENNYI kukoricát.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.04.06. 21:55:54

@gramercy: Isten hozott elvtárs a kommunista pártban!

Kevésbé intenzív tartás -> több munkahely -> kevesebb hajléktalan.

VAGY megsegít a Vörös Segély.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.04.06. 21:57:38

@Öreg Sam: az iparszerű termelés és az intenzív termelés nem ugyanaz. Néhány év múlva nem lesz kérdés, hogy akarjuk-e, mert egyszerűen nem lesz elegendő műtrágya és gázolaj a mai hiperintenzív termeléshez.

Öreg Sam 2010.04.06. 22:08:13

@RAMBO:
Kicsit bővebben???
Nem értelmezem....

mike100 2010.04.06. 22:20:17

Hát igen, 1 m2-re jut 8-10 vagy akár 12 tyúk. Napi 12 deka táp 1 tyúk adagja. Ezek valahogy kimaradtak a cikkből?!
De érdekes a cikk abból a szempontból is, hogy azt nem említi meg h miért verték szét a hazai telepek zömét? Le lehet menni a bábolnai gazdaságba, a telepek 3/4-e elbontva. Ha nem ezt tették volna, akkor lehetne esély elegendő tojásra saját termelésből. Mondjuk a kínai és egyiptomi fokhagyma mellé, pont jól megy a szlovák tojás és a spanyol paradicsom! :)
És de érdekes h arról sincs 1 szó sem h a magyarként lejelölt tojások szép része jelöletlen lengyel és szlovák ketreces tojás volt még 1,5 éve, amíg az euró nem kezdett tartósan 260 felett maradni és már nem érte meg behozni.
Itthon már az is nagy szám, ha a ketreces tojás (3-as) nem mélyalmosként kerül a boltokba (2-es).

troll · http://picsogo.blog.hu/ 2010.04.06. 22:37:21

@kapdbeabalbokám: szánalmas egy generáció vagytok, basszátok meg. :/ Enni azért meg bírjátok őket?

Banonym 2010.04.06. 22:44:21

Oké, fordítsuk meg.
Az új rendszerrel drágább, de jobb minőség termelhető? Igen.
Akkor álljunk át gyorsabban, hogy a többiek határidejénél ne importra szoruljunk, hanem exportra termeljünk.

Persze, könnyű nem lesz. De amíg Németország is felvevőpiac, addig ezt veszteségminimalizálva is meg lehetne tenni.

Ha kitoljuk a határig az átállást, mindent összevetve rövid távú haszon, hosszú távú bukás lesz az eredmény... Szerintem...

mike100 2010.04.06. 22:55:33

Nem is igazán értem h miről beszélünk, mivel ma a ketreces tojás és a mélyalmos termelői ára között max 2-3 Ft/db a különbség. 20-22 Ft/db és 23-25 Ft/db között mennek a tojások.
Ehhez képest a bolti árképzés más sztori.
Szóval az árban egyáltalán nem látszik h milyen a tartás fajtája, na jó, a bio (0-ás) az jóval drágább.
Itt megint az történik h hosszú évekig nem tettek a termelők semmit az átállás miatt, egészen eddig hitték h majd kitolják ezt a határidőt is. Most h úgy néz ki h lejár mégis, na most jön a nyöszörgés!
Jha, ha közben jön majd támogatás a technológia váltásra, akkor azért kicsi túlszámlázás be fog ugrani. Talán! :)

lama 2010.04.06. 23:02:20

@RAMBO: figy az élelmiszerbiztonság elsősorban mennyiségi kérdés. ha nincs elég kaja, lesz@rod, hogy ddtvel etetik a ketreces tyúkot, megeszed.

vagy termelünk néhány boldog tyúkot, fengshuis mélyalmos telepeken, vagy kielégítjük a lakosság tápanyagszükségletét.

peca1000 2010.04.06. 23:27:48

Inkább éhen döglök, csak jó legyen a tyúkoknak! :)

Franky4fingers 2010.04.06. 23:28:49

Nem az a baj, hogy ezt betiltják, hanem az, hogy ezzel együtt be kéne tiltani a kínai tojás importját is. (illetve hatalmas nagy vámmal kéne sújtani) mindjárt versenyképes lenne a hazai tojás. De az nonszensz, hogy itthon nem termelhetsz, de behozzák a kínai tojást ahol meg aztán pont tojnak rá (hogy stílszerű legyek), hogy milyen körülmények között él a tyúk.

kisqtya33 2010.04.06. 23:35:57

Azért néha eszembe jut, hogy a brüsszeli nagyokosok közül kit vesztegetnek meg távolkeleti cégek ... az rendben van, hogy (ebben az esetben) az EU-ban termeljünk állatbarát módon tojást. Hozzunk erről törvényt oké.
Majd miután az EU tagországaiban többezer termelő tönkremegy, behozzuk azt a tojásport amit szintén ketreces tartással csak a jóisten tudja milyen takarmánnyal etetve (ha jól tudom egyes országokban nem olyan szigorúak az élelmiszerbiztonsági szabályok mint itt, ill. lesz@rják azokat) termelnek.

Pl egy nagy élelmiszertermelő cég (mondjuk egy Kraft foods) azt a tojásport fogja vásárolni ami olcsóbb.

szamoca@Shaw.ca 2010.04.06. 23:53:18

@Rettenetes/durva/goromba/........azert a termelokre is szukseg lenne.//VAGY-NEM?

szamoca@Shaw.ca 2010.04.06. 23:59:30

@mike100: Azert kell a civil partra szavazni hogy mind ez ujra termelodjon... Tisztelettel@szamoca@Shaw.ca:

szamoca@Shaw.ca 2010.04.07. 00:05:32

Az ez elotti irasomat a goromba durva beirasra tisztelt/Pohanak cimeztem......ugyanis kozossegi oldalakon nemhelyes ilyen alparinak lenni..Ilyen beirasokat lekellene radirozni/serti a masok erzekenyseget... Tisztelettel

Darth Revan 2010.04.07. 00:10:16

@MP:
"Ha anyáddal vagy a gyerekeddel csinálnának hasonló te tiltakoznál először. Ja persze a tyúk "csak" egy állat."

ha valasztani kelle akozott, hogy a csirkeknek jo legyen, vagy akar egyetlen kisgyerek azert ne kapjon enni, mert a szuleik nem tudjak kifizetni a dragabban tartott csirket, akkor mit valasztanal?

Lesley · http://8ker.blog.hu/ 2010.04.07. 00:44:16

ezt a videót berakhattad volna
www.youtube.com/user/tudatosvasarlok#p/u/0/ksqhop_2j-I

a többi film is érdekes, érdemes rászánni egy fél órát

SzekelyG 2010.04.07. 00:50:43

sebaj,
legfeljebb majd külföldről hozza majd be a teszkó, ahol nincs betiltva a ketreces tartás, és meg tudják így termelni az olcsó tojást az árérékeny proli magyarnak.
A lényeg, hogy így azt a ketreces állatkínzó tojásgyár kapacitást majd átveszi valami kevésbé szívbajos állam, pl kína, mi viszont elmondhatjuk, hogy milyen humánusak vagyunk.
Az a pár magyar termelő meg kit érdekel, ha éhenhal, menjenek el lopni, vagy álljanak sorba segélyért. A lényeg, hogy az ország területén jó legyen a tyúkoknak...

2010.04.07. 01:40:24

Én nem aggódom a tyúkok lelkivilága miatt de szerintem sem normális, hogy ilyen pár cm2-en élje le egy tyúk az életét, és mi majd azt együk + a tojásait... akinek mindegy az egye a tesco gazdaságos kaját mert kb ugyanaz a hulladék ami kutyának sem való...

ValleyFloydRoad 2010.04.07. 05:00:28

@venmik: @RAMBO:
Bingó! Pontosan ezekről van szó. Egyébként pedig nem kéne megijedni, hogy áruhiány lesz, rengeteg kihasználatlan falusi udvar van, ami pontosan arra lenne, hogy kisebb közösségek szükségletit kielégítse. Nonszensz, hogy falusi emberek krumplit, tojást Tescoban vásárolnak, otthon meg felveri a gaz a kertjüket. 10-20 tyúkocska már eladásra/ajándékozásra is termel tojást, nem is csak saját felhasználásra. A demagógoknak meg annyit, hogy ne hasonlítsák össze a panelban lakást (ahol azért a tévé meg a hűtőszekrény közt van pár méter) , ahonnan bármikor ki lehet lépni az utcára, azzal, hogy egy állat egy helyben üli le az életét kisebesedve, betegen, full stressz alatt. Kösz, de ezt a tojást inkább nem. A brazil, meg a kínai csirkére, tojásra meg olyan vámot kell rakni, hogy versenyképes legyen az itthoni termék és ne menjenek tönkre a gazdák.

romesz 2010.04.07. 05:53:43

A ketreces tyuktartasnak az a lenyege, hogy kevesebb helyen tobbet tudjanak termelni. Avval, hogy ezt megszuntetik nem feltetlen hianyt, hanem aremelkedest fognak krealni. Mivel a termeloknek tobb helyre van szukseges azonos mennyiseg eloallitasahoz.
Az allatvedok igy szolnak bele mindennapi eletunkbe es igy nyulnak bele a penztarcankba is.
Nem az eloirasokat kellene megvaltoztatni, hanem az emberek gondolkozasat, hogy ne vegyenek ketreces allattartasbol termeket. Akkor elfogadom, mert en dontok ugy, hogy tobbet akarok kolteni valamire.

zezse 2010.04.07. 06:46:27

nem mintha nagyon okos lennék, de itt van egy cikk a témáról.
nol.hu/noller/titkok_a_tojason_
és nem betiltják a ketrecest csak nagyobb helyük lesz.

bennem felmerült már a cikk írásakor is, hogy ha valami utópisztikus gondolat nyomán csak szaladgálós csirkék élnének, miből fedezné az emberiség az extrém módon megnövekedett tojásszükségletét?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.04.07. 07:20:59

@Öreg Sam: Túl vagyunk az olajhozamcsúcson. Az üzemagyag és a műtrágya olyan mértékben fog megdrágulni hamarosan (1-2 évtized kérdése), hogy a nem intenzív termelés bőven versenyképes lesz az intenzív termeléssel. Ezért nagy valószínűséggel a multikultúrás, nagyobb kézimunka igényt igénylő gazdaságoké a jövő. Ha most kezdünk átállni erre, akkor amikor a kihívás amúgy is ezt a feladatot állítja elénk, már felkészültek leszünk. A fokozatos átállás nélkül még fájdalmasabb lesz - az elkerülhetetlen - átmenet.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.04.07. 07:32:33

@lama: bőven van hely a komfortos állattartásra ebben az országban. És elég komoly tévedés azt gondolni, hogy a helykérdés a legkomolyabb tényező az állattartásban. A takarmánygabonák sokkal nagyobb hányadot képviselnek, és az állatokat azért tartják ilyen körülmények között, hogy a drága takarmányt nehogy véletlenül mozgásra használják fel.

A kertes házaknál ma a fűtermesztés a divat. Talán az udvarok egyik sarkában elférne 20-25 tojótyúk. Az enyémben mindenképpen.

Egyébként a mennyiségi kérdésről annyit, hogy el lehet dönteni, el akarjuk-e látni gombamód szaporodó kínaiakat, indiaiakat és esetleg afrikaiakat, ÉS EZÉRT mi is, ők is intenzív nagyüzemi vacakot enni, vagy hagyjuk meg nekik a rizsát, mi meg eszünk normális kajákat. Lehet, hogy álszent vagyok, és én is szívesen megnézem a Jackie Chan filmeket, de teszek rá, mit esznek: semmi, se semmi felelősséget nem érzek irántuk.

törppapa 2010.04.07. 07:33:57

Valamikor, - nem is olyan rég' - csirke nagyhatalom voltunk.(Bábolna) Ma Budapesten a lábadat lejárhatod, ha grillcsirkét akarsz enni. Mc'Donalds, BurgerKing, Pizza, az van dögivel. Gyarmat vagyunk, a multik gyarmata. Az állatvédők meg a kezükre játszanak (libamáj)
Hurrá, csak így tovább! Birka nép vagyunk!

lama 2010.04.07. 08:00:43

@RAMBO: Tök jók a meglátásaid, bár én még pesszimistább vagyok, szerintem hamarabb bekövetkezik a kőolaj drámai áremelkedése.

Az ország fele panelban vagy társasházban lakik, Nem tud a nappali sarkában tyúkokat tartatani. a nagyüzemi tartás még mindig a leggazdságosabb formája az állati eredtű fehérje elóállításának, Ráadásul a tyúk a haszonállatok közül a legtakarékosabban szumma ~1,8kg takarmányból állít elő 1kg húst.

Minden veszélyével együtt (környezeti teher, újfajta vírustörzsek kifejlődésének lehetősége...) Azért kell nagyüzemben termelni, mert az élelmiszerellátás a közeljövőben stratégiai fontosságú lesz. Aki éhes, az pont nemérdekli hogy boldog volt e a tyúk, éhes. Ha nem adunk neki, mert nekünk csak mélyalmos tyúkunk van saját ellátásra, hát jön és elveszi tőlünk. A magyar hadseregnek van 38 tankja, ebből 19 el is indul, lőni pedig 3-al lehet.

Ezenkívül az élelmiszer, ínséges időkben kiváló cserealap. Az hogy mélyalmos vagy ketreces, az nem sokat jelent. Ez olyan mintha háború idején a 12.századi aranyérmédet annak eszmei értékén próbálnád "eladni" vagy cserealapnak használni. Senkit nem érdekel, megmérik, 1,36 gramm 24 karátos, aztán kész. Megértem hogy nem érzel felelősséget a kismillió azsiai miatt, én sem, de ez nem érzelmekról szól.

ruba 2010.04.07. 08:44:38

Nem olvastam végig az összes kommentet, szóval lehet, hogy valaki már írta ezt: Engem igazán az háborít fel ebben, hogy míg az Unió ilyen életbevágóan fontos kérdésekben marha szigorú szabályozásokat tud hozni, merthogy az nem állapot, hogy a szegény csirkéket így tartják, addig az teljesen rendben van, hogy az EU keleti részein a bolgár, román, magyar, litván stb. munkavállalók létminimumon élnek, mert egyszerűen olyan kevés a fizetés. Értem én, hogy a csirkéknek így biztos nagyon rossz, de az Uniót mégiscsak az emberek hozták létre, mi lenne, hogyha előbb az ő életminőségüket tennénk rendbe, és utána jönnének az állatok?

tompus 2010.04.07. 08:55:58

Kit érdekel, hogy tartják a tyúkot? Esti mesét nem kell neki mondani? Néhány év múlva már minden 10 tyúkra kell majd egy símogatót is alkalmazni és új szakma lesz a tyúkpszichológus.

manes 2010.04.07. 08:58:33

"de az Uniót mégiscsak az emberek hozták létre"Akik létrehozták azok életminősége nagyon is rendbe van:)))

Imre Laci · http://magyarasztal.blog.hu 2010.04.07. 09:20:55

@Bbt: A jobb minőség egyáltalán nem garantált a mélyalmos technológiával.

Imre Laci · http://magyarasztal.blog.hu 2010.04.07. 09:22:30

@ruba: Az EU-s szabályokat többnyire a "nagyon" nyugati, jóléti államok hozzák, ahol már nincs gond a fizetésekkel és immáron - úgy tűnik - nincs sürgetőbb dolguk mint a tyúkok állapotával foglalkozni.

dávidzoli 2010.04.07. 09:35:19

@Virágkötőrita: Én vagyok a hülye, hogy reagálok, de ilyen furmányosan behozni a cigánykérdést, azért ez bravúr.

mike100 2010.04.07. 13:05:55

tényleg nehéz eligazodni most már a hozzászólások céljai között, például hogyan kerültek ide az EU fejesei??!! akik bizonyára mocskos korrupt banda, de itthon mitől jobb??
a ketreces vs. mélyalmos tartáson kívül számtalan hasonló témáról lehetne vitatkozni, de minek, ha a vége úgyis az h megint az EU tolt ki velünk, nem mi magunkkal. nem 2-3 magyar multi-csilliárdos érdekei miatt verték szét a hazai mezőgazdaságot, hogy olcsón lehessen megvenni a földet, a technológiát, stb?
ne szidjuk az osztrákokat h náluk olcsóbb majdnem minden ugyanazokban a boltokban, amik itthon is vannak (nyugatról jöttek ide, nem innen mentek oda), pedig kint drágább az üzletek bérleti díja, magasabbak a bérek és fizetnek is adót???!!!
ezt is az EU cseszte el?

na, maradjunk annyiban, mert ez a tojás téma amúgy eléggé érdekes tudna lenni, hogy 2 éve 80.000-res táp árak mellett 16 forintot adtak max az L-es, XL-es mélyalmos tojásért, ma 40.000-res táp ár mellett 22-23 Ft egy mélyalmos tojás. a bolti ár közben nem változott szinte semmit!
így követi a változásokat a fogyasztói ár! ennyi!

Imre Laci · http://magyarasztal.blog.hu 2010.04.07. 20:14:34

No, van pár szabad percem, elolvasom ki mit írt és megpróbálok válaszolgatni. :)

Imre Laci · http://magyarasztal.blog.hu 2010.04.07. 20:20:59

@Lángharcos: Hogyan is szabadul ki a panelből az az ember aki minimálbéren tengeti mindennapjait? Örül ha életben marad, nem hogy költözésen törje a fejét!

Több telepen is tapasztaltam, hogy a nagyobb ketrecben tartott állatok esetében sokkal nagyobb a stresszhatás. Míg a "hagyományos" ketreces tartásnál 4-5% volt az elhullási ráta, addig az EU-komform ketreceknél (műfű, tojófészek, stb...) ez elérte a 10%-ot is és óriási arányban fordult elő a tollcsípkedés is.

Nagyon fontos megjegyezni, hogy egy állat csak akkor termel jól, ha jól is érzi magát. Amint valami baja van az állatnak, egyből a termelését csökkenti, amit a gazda nem engedhet meg magának.
süti beállítások módosítása