facebook

Gráf József ismét megmondta a tutit... (kommentár)

2009.06.17. 20:13 Imre Laci

"A mezőgazdaság és az élelmiszeripar a jelenlegi gazdasági körülmények között húzóágazattá válhat, és a válságból az egyik kivezető utat jelentheti - hangoztatta Gráf József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter szerdán Budapesten, sajtótájékoztatón.

Hozzátette: a magyar mezőgazdaság múlt évi exportteljesítménye elérte az 5,7 milliárd eurót, az import pedig csak 3,8 milliárd euróra rúgott. Vagyis az agrárgazdaság pozitív szaldója csaknem elérte a kétmilliárd eurót.
Ez a tendencia az idei első negyedévben sem tört meg, azaz az élelmiszerfogyasztás számottevően nem csökkent a globális gazdasági válság hatására sem."
 - MTI -

Azt a mindenit! Ki hitte volna? Magyarország már a középkorban is agrár ország volt! Még a gyengébbek is rájöhettek, hogy bizony a mezőgazdaság volt a húzó ágazat itthon. Normális esetben ugyebár... Persze az elmúlt évtizedek erőszakos iparosítása eltorzította a helyzetet, de ez nem változtat a tényen: Magyarország legnagyobb lehetősége a mezőgazdaságban, az élelmiszeriparban van!

Különösen nevetséges a fejtegetés, hogy mennyi is az exportunk és mennyi az importunk. Na jó, ha olyan rohadtsok tejet termelünk, akkor mégis miért vannak tömve a boltok cseh, lengyel és szlovák tejjel? Miért lógnak fűzérekben a kínai fokhagymák a közértekben és miért kell a gazdáknak folyton attól félniük, hogy nem tudják eladni terményeiket?!

A válságból a mezőgazdaság fogja kihúzni az országot? Kétlem. Csupán a gazdasági mutatók amúgy katasztrofális állapotát fogja kicsit tupírozni. Bár az idei éppenséggel nem, mivel elég rossz termésre számíthatunk szinte minden művelési ágban. Elég csak a zöldborsó árát nézni: 700 Ft/kg... (Megjegyzem, a kukorica termése még jó lehet az elmúlt néhány hét esőzései miatt.)

Szóval a miniszterünk ismét mondott valami egetrengetően nagynak tűnő dolgot, amit mindenki tud. Bár az importtal kapcsolatos kérdésemre szívesen várnám az esetleges válasz variációkat...


 

60 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarasztal.blog.hu/api/trackback/id/tr431191873

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ivanhoe 2009.06.17. 21:01:08

Már 2 posttal ezelőtti kommentben elmondtam erről a véleményem. Nálunk nagyszüleim jóvoltából a borsó ingyen van, ami azt illeti, már a fülemen jön ki :)

EMU 2009.06.17. 21:09:23

Akkor micsoda húzóágazat lenne, ha értenének is hozzá, akik művelik. Meg a tucatszeméten kívül minőségi termékekre is képes lenne ez a húzóágazat. Meg a paraszt legalább annyit konyítana hozzá, mint egy közepes parkettás kisiparos a szegélyléchez.

Bedi 2009.06.17. 21:19:57

"Különösen nevetséges a fejtegetés, hogy mennyi is az exportunk és mennyi az importunk"

Nem tudom mi számít, ha nem a különbözet, hacsak nem azt szeretné a posztoló, hogy 5.7 / 0 legyen az arány? (ami nem csak a matekban lehetetlen)

Csak azért lehet exporttöbletünk, mert vannak országok, ahol nem ilyen hülyék az emberek, és eltűrik a magyar termékeket, és nem indítanak hazaiárutapolockra akciókat. Ezért is öntökönszúrás a magor és társai.

colizoli 2009.06.17. 21:31:24

Kedves EMU
amig az emberek összeverik egymast az 500Ft-os sajtert, ami mindent latott csak tejet nem es a legjobbam fogyo felvagott a parizsi amibe minden van csak hus nincs akkor mirröl beszelünk. A masik az hogy amiröl nem tudsz az nem biztos hogy nem letezik, csak lehet hogy nem a te asztalodon landol, hanem olasz, nemet, osztrak stb asztalon.

¿Qué tapas hay? 2009.06.17. 21:51:49

Néhány keresetlen szó a tejtermék-importról:

Lehet, hogy Magyarország rengeteg, jóminőségű tejet termel, de hogy idehaza feldolgozni nem tudják, az biztos.
Miért van az, hogy a szlovák habtejszín (Meggle) sűrű, egynemű folyadék, ami gyönyörű habbá verhető, a magyar pedig fehér löttyben úszó zsírdarabokból áll (Milli, Parmalat), felverve meg vajkrém lesz belőle?

Miért csak a németek és a lengyelek képesek szép halványsárga, lyukacsos trappistasajtot készíteni, amíg a magyarok (óvári, Tolle) csak sápadtfehér gumiba töltött keserű túrót adnak trappistasajtként?

Ivanhoe 2009.06.17. 21:57:19

Magyarok is tudnak finom sajtot, csak nem üzemi szinten. Egy falusi tejtermelő családnál szoktunk néha füstölt sajtot venni. Igaz, hogy 1400 Ft fél kiló, de olyan állagú sajtot boltban nem árulnak, az íze pedig leírhatatlan.

Mitya Ivanov 2009.06.17. 22:05:03

ma azt hallottam az ABC(CBA) boltban, hogy a felvágottak között azért a legdrágább a disznósajt, mert ebben a termékben lehet a legkevésbé belerakni az olyan mű dolgokat, amik pl a párizsit olyan olcsóvá teszik. Tehát a disznósajt a legtermészetesebb felvágott féle, annak ellenére, hogy szinte hulladékból készül. Ez vajon igaz lehet?

lyoker · http://dagonya.hu 2009.06.17. 22:15:01

@Mitya Ivanov: az úgy van, hogy a természetes az nem a hulladék reciproka

prukker 2009.06.17. 22:22:48

igen, igaz lehet. Egy példa: jó nevű magyar szalámigyár(nem világhíres, de több helyen lehet őket kapni)azt csinálja, hogy kimennek angliába, mivel ott 2 hónapig lehet fagyasztottan tárolni húsokat a ez eu átlag 3 hónaphoz képest, 61-ik napon így eladják a húst, amit hazahozva bedarálnak és összekeverik a drágább nyershússal.
Rémhírrként halllottam azt is egy húsüzem tulajától, hogy a benelux államokból a lejárt fagyasztott kutyakajákat(csirke, bárány, stb zúzalék) megveszik, befokhagymázzák és eladják parizernek.
Persze ezt a konkurrencia miatt is mondhatta....

cuebler 2009.06.17. 22:23:37

faszságokat beszélsz, posztírókám...
amikor a fentebb említett tolle azért vásárol fel extra minőségű magyar tejet, hogy külföldre szállítsa? akkor miről is beszélsz? persze, hogy gyenge minőségű a tolle trappistája és híg a tejföl, ha a kiváló alapanyagot más országokba viszik...
amúgy meg, amíg a német 8szoros, a szlovák 2szeres támogatást kap, mint a magyar termelő, tele lesz az "occsó" teszkó és madarasteszkó polcai a szar külföldi termékekkel...
kívánom neked, hogy egyél belőle sokat. amíg tehetem, én inkább megveszem a drágább, de magyar tejterméket...

prukker 2009.06.17. 22:29:48

@cuebler: biztos vagy abbam, hogy a szlovák 2x támogatást kap? És a lengyel meg a cseh is?
Persze lehet benne valami, de attól, hogy valami támogatást kap, nem biztos, hogy rosszabb minőségű, mint az, ami nem kap.

Bell & Sebastian 2009.06.17. 22:38:44

Én nem lenni cuclista-fan, sőt!

Az egyetlen normális miniszternek nekimenni?
Minek?

(A kedves p(r)osztíró a szubvenciók közti különbségekről mán csak hallott regélni csibészes fizimiskájú, aranyszájú légügyi szóvivő-fattyat? Vagy bölcsész-e tán? Akár.)

Benbe · http://www.benbe.hu 2009.06.17. 22:39:41

@¿Qué tapas hay?: nekünk az Óvártejnél elmagyarázták, hogy mi a "trükk": jóval rövidebb ideig érlelik a sajtot, mint ameddig egy jó trappistát kell. Azt javasaolták, hogyha rendeset akarok enni, akkor a bontatlan csomagot a hűtőmben még egy hétig hagyjam állni.
Természetesen gyártanak normális sajtot is (l. maga az Óvári). Nagyrészt mégis azért a szutykot gyártják, mert a normális ideig érlelt trappistát (hiába nem drágább) egyszerűen _nem_veszi_a_magyar. Nem fogy el a boltból. Ha a magyar trappistát kér, akkor azt a jellegtelen szart akarja, amit ötven éve megszokott...

Tuvalu 2009.06.17. 22:43:28

A téma kapcsán amúgy az a legérdekesebb, hogy ugye válság van. Azon megy a vita, hogy a GDP 5 vagy 6%ot csökken-e. És igazából jóval több lenne az a minusz, csak éppen a tavalyi mezőgazdasági szempontból úgy hozott sok termést, hogy a világban meghiány volt, ezért az agrármérlegünk a fent leírt többletet adta. Ha csak átlagos év lett volna, akkor most nagyon nagy kaki lenne (egyébként aki nem hiszi, az gondoljon bele, hogy a nagy válság közepette hány gazdatüntetés volt az elmúlt fél évben. No hány?).

Viszont az is következik az egészből, hogy ha jövőre az ipari termelés már nem esik toább, de az agráriumban csak átlagos év lesz, akkor összességében megint csak esni fog a GDP. Persze majd megmagyarázzák, hogy ezértm de azért esni fog az.

prukker 2009.06.17. 22:50:11

@Benbe: ez a szar termékek gyártóinak önmentése.
Mert amúgy mivel magyarázza meg, hogy rosszat csinál?

cavinton 2009.06.17. 22:54:47

Ejnye, mindenbe bele kell verni a csúfot?

Van amiben jobbak, van amiben rosszabbak vagyunk mint a külföldiek.

Az össz mérleg pozitív és javítható. Erről beszél Gráf.

¿Qué tapas hay? 2009.06.17. 23:04:22

@Benbe: Az a szitu, hogy én pont a megszokott "jellegtelen szart" akarnám venni, nem pedig a helyette adott fehér gumitömböt. Az érlelős trükköt ismerem, de sajnos a magyar sajton az se segít. Az óvárival ott végeztem, amikor kettévágtam egy kerek óvári trappistát és kipergett a közepe.
Ebből a műfajból a német eredetű Tesco Value hozta a legjobban a hagyományos trappista minőségét (még lyukak is voltak benne!), de azt is sikerült elsilányítani. Most találtam egy jó lengyel gyártmányt ebből a típusból.

Mindegy. Lehet, hogy én vagyok csak különösen szerencsétlen a magyar tejipar termékeivel (és még a tejföl-joghurt-kefír vonalat nem is elemeztük).

Danibacsi 2009.06.17. 23:07:14

Az aktívum a GDP 2%-a nagyságrendileg? Az nem is rossz szvsz. Egyébként meg tessék a piacon zöldséget-gyümölcsöt stb venni, sajnos én sem teszem, pedig kellene. Azért az export összetételére kíváncsi volnék!

megint 2009.06.17. 23:08:23

Kiválló adottságaink vannak, ezt sajnos nyugaton is tudják, ahoz mérten támogatnak is minket, szerintetek mit csinálnának a francia gazdák, mikor így is megbénítják havonta az országot ha valami nem tetszik nekik? Gráf sztem teljesen normális ember, aki próbál segíteni, de hát pénzt ő sem tud rajzolni támogatás gyanánt. Nálunk mikor volt a tüntetés azzal volt tele a sajtó, hogy luxusterepjáróval tüntetnek, meg, hogy milliomosok, persze az igazság az, hogy toyota hilux, mazda b2500, terepjáróknak közük nincs a q7-hez, meg a cayenhez, 4-5 milliós munkagépek amikkel ki lehet menni a sárba, nem beszélve arról, hogy ahogy ki is írták, minden a banké.

trédoff · http://polgarda.blog.hu 2009.06.17. 23:15:03

"Különösen nevetséges a fejtegetés, hogy mennyi is az exportunk és mennyi az importunk".

Ezt most komolyan gondoltad? Az export és az import közötti többlet azt jelenti, hogy kis hazánk ennyivel (2mrd euró ~ 560 mrd HUF) gazdagabb lett a mezőgazdaság teljesítményének köszönhetően (2008-ban)! Ebben mi a nevetséges?

"Na jó, ha olyan rohadtsok tejet termelünk, akkor mégis miért vannak tömve a boltok cseh, lengyel és szlovák tejjel?"

És ezt??? Az EU egyik alapelve az áruk szabad mozgása a közösségen belül, ezért vannak tele a polcok más országok áruival. Képzeld el, magyar áruk meg más országok polcait segítenek megtölteni! És ezt annyira jól csináljuk, hogy országos szinten 560 mrdot nyertünk rajta! A fogyasztóknak nagyobb kínálatból választhatnak - tehát az ár alacsonyabb; a magyar árukat meg nem csak a szűkös hazai piacon lehet eladni, ergo a termelőknek (és kereskedőknek) is nagyobb az esélyük arra, hog eladják amit megtermelnek. Ez olyan szörnyű??

j311 2009.06.17. 23:50:39

@Benbe: Csak egy hétig? Én kb. gy hónapig tárolom kb. 10 °C-on, így már ehető.

FlybyWire 2009.06.18. 00:01:38

@¿Qué tapas hay?: Hát te hülye vagy, nem kicsit. A Tolle trapistája világszínvonalú, pl. Magyar tejből, igen.

Kard 2009.06.18. 00:22:30

Tuvalu. Valamit itt nagy elszámoltál. Az 5-6%-os csökkenést az idei évre várják te pedig tavalyi rekord termésről beszélsz. Szóval pont azért is lehet ekkora a GDP visszaesés mert tavaly jó termés volt idén meg nem lesz olyan jó (bár ez az ipar visszaeséséhez képest valszeg nem sok). Ha tavaly csak átlagos év lett volna akkor a tavalyi GDP növekedés lett volna rosszabb...

blr 2009.06.18. 00:51:52

A kb. 3 perces sétával elérhető hipermarketben 5-600 Ft-ért vehetem a paradicsom kilóját, ami spanyol import. Ha a másik irányba sétálok 3 percet, akkor a zöldségesnél vehetek magyart 8-900-ért. Máris kiadja az idézett adatokat: az átlag "megkopasztott" magyar megveszi a sz*r importot, a minőségi magyar áru meg mehet exportra.
Ez szégyen, nem eredmény.

cuebler 2009.06.18. 03:13:16

@prukker: igen biztos vagyok. a tolle egyik beszállítójánál vagyok felsővezető-féle, az elmúlt három szezon ártárgyalásait végigültem, tudom azt is, hogy tejből speciel 200 mió liter külkereskedelmi hiányunk van - azaz ennyivel több jött be, mint ki.

@Tuvalu: ez csak részben igaz. a tavalyi év végére a forint jelentősen gyengült, megjelentek az EU-s kereskedők, akik változatlan (90 EUR) ár mellett jóval magasabb árat tudtak adni HUF-ban pölö a kukoricára. ezt is számold bele a GDP növekedésbe.

@menáger: olvasd csak a fenti válaszomat. ez nem eredmény, hanem komoly szívás. nem igazi növekedés. számold még hozzá a forintgyengülés importra gyakorolt hatásait is - gázár, olajár, egyebek és már nem is vidám a helyzet. azt pedig 2004. óta hangoztatom, hogy az EU piacot "vett" a nyitással, nem pedig bővített. a német paraszt sok-sok éve túltermelt. amit pedig morvaiék "palesztináznak", korántsem agyrém. három éven belül a német paraszt és a holland paraszt idejöhet földet venni és amiatt egy percig se legyenek kétségeid, hogy az otthonihoz képest harmadáron megteszik-e ?

elmoro 2009.06.18. 03:26:58

@blr: vegyük észre, hogy nem (csak) holmi gonosz mókusok játszanak a bőrünkre. a játékban a magyar fogyasztó is benne van. mert azok többsége választja az olcsóbb paradicsomot, részben mert ki kell számolnia, mire mit költ - mert kevés a fizuja, ugye -, részben pedig sokan akkor is azt választják, ha megengedhetnék maguknak a drágábbat, mert utálnak "rosszul" járni + átverve és hülyének érzik magukat. így aztán a drágább magyar paradicsom megy az exportra. nincs ebben semmi szégyen. te azért mondod, hogy igen, mert ez érzelmi kérdés a számodra. persze feldobhatod a kérdést, hogy miért drágább a magyar paradicsom, hogy igen, azért, mert nincs rajta támogatás. mondjuk hogy arra miért "nincs pénz", most nem mennék bele (szerintem ugyanazt gondoljuk erről), de a támogatással mínusz kassza járna, az exporttal meg pluszbevétel. és hát amíg az export elviszi a magyar paradicsomot, addig munkanélküli segélyre se kell költeni. persze ez a gondolatmenet nagyon nagy vonalakban követi a helyzetet, de az általad vázolt "szégyen, nem eredmény" állításra - annak szintjén - megfelelő válasz.

üdv!

abszint86 2009.06.18. 07:05:41

Posztíró nem ért a témához: nem lehet a mezőgazdaság helyzetét féloldalas posztban kifejteni. Külön kérdéskör az egész euban a mezőgazdaság támogatási rendszere, túltámogatása.

Gazdatüntetésekről: Azért nincs tüntetés, mert a férgese szerencsére kihullott a versenyből.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.06.18. 08:11:30

A tejkérdés lehet, hogy összefügg azzal, hogy itt hányszor lehet egy évben kaszálni, meg a hegyi legelőn hányszor lehet egy évben kaszálni, kiegészítve azzal, hogy a hegyi legelőn nem lehet kukoricát termeszteni, ellenben a mezőségi volt legelőn pl.

blás.hun2010=murderer 2,3-atm thief 7 year (törölt 2009.06.18. 08:37:51

Szerencsére vannak normális hozzászólók.....de a posztíró,meg EMU no comment kategória.

"tucatszemét" hátez .... öregem!A magyar gabona javító jellegű!A fos nyugatihoz azt keverik ,hogfy legyen belőle valami,fszfej.

cubalibre 2009.06.18. 08:40:22

A posztírónak: Si ta quisses, philosophus mansisses, azaz: ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna. Éppen ideje ugyanis, hogy valaki felhívja a figyelmet arra, hogy a magyar mezőgazdaságban nagy lehetőségek rejlenek. Mert mi van ma? menj el egy falura, nézz be a házak udvarába: ott ma már egy kapirgáló csirkét nem látni, nemhogy sertést, tehenet. Egyik alföldi nagyközségünkben 20 éve még 150 tehén volt, ma 8!!! Ha vidékre mégy, láthatod, hogy az egykori nagy istállók, hodályok gazzal benőve, üresen állnak. Mert ugye Nyugatról jön a sok vacak, ami meg éppen még működik, azt megpróbálják szétverni olyan hülyeségekkel, hogy libatömés = állatkínzás, tiltsák be, amit persze a franciák vidáman tovább csinálnak. A magyar paraszt elfelejtett dolgozni: hol volt olyan régen, hogy falun munkanélküliség? Sehol, ott reggeltő estig meló van. Persze most kényelmesebb segélyért kiáltani, meg egész nap a tv előtt tehénkedni.

gyorgyh 2009.06.18. 08:52:04

cuebler:

Az osztrák meg a német gazda annyiért fogja megvenni a földet, amennyiért eladják nekik. Valahogy nem életszerű, ha idejönnek és azt mondják: "Mi, basszátok meg, csak harmadáron vesszük meg a földeteket!" A bunkó magyar parasztja meg odaadja neki mi? Mert annyira hülyék, hogy nem tudják mennyi a föld aranykoronája itt, meg mennyi Burgenlandban. Azt bírom, hogy olyanok pofáznak a megzőgazdaságba bele, akik életükben még kapát se láttak közelről, csak fényképről.
Ha meg mégis idejönnek és vehetnek földet, azzal mi a baj? Ha olyanoktól veszik meg, akik csak kínlódnak vele, 100 éves technikával művelgetik a földjüket, akkor miért ne? Ha te annyira gazdag lennél, hogy vennél egy kis földet Bretagne-ban, de a köcsög franciája nem engedné meg, akkor biztos felháborodnál, ugye?
A rendszerváltás óta sikerült szétverni a TSZ-eket (egyesek által példaként emlegetett Szlovákiában a mai napig léteznek az egykori TSZ-ek, kb 20%-a jutott arra a sorsra, mint nálunk, azaz szétdarabolták káeftékké, aztán szétrabolták a vagyont), a háztáji termelés szinte nullára csökkent, a falusi házaknál tartott állatállomány - főként a sertés és a szarvasmarha - mennyisége a húsz évvel ezelőttihez képest majdnem eltűnt.

De nézzük a másik oldalról. Ha én gazda vagyok, jogosult vagyok földalapú támogatásra. Csak azért, mert van földem, dolgozom és termelek rajta valamit. Viszont pl. egy informatikus programozó vállalkozó mikor kap pénzt azért az államtól, mert dolgozik és termel?

Szóval százféleképpen lehet itt a dolgokat nézni, tuti igazság nincs, de szerintem se kéne az egyetlen értelmes és hozzáértő kormánytagot basztatni.

Bugajozsinemszepgyerek 2009.06.18. 08:53:55

Már nagyon sok poszt esetében éreztem én, hogy a szerző az asztal mellől figyeli a mezőgazdaságot és nem ért hozzá, de most bebizonyosodott. Nem fejtem ki, de inkább írj más témákról, amihez esetleg értesz, mert gabonához, állattenyésztéshez nem.

eibmurb 2009.06.18. 09:02:08

Mindig felhúzom magam az ilyen űberokos poszt írókon, ami nagyon jellemző.
Megpróbálom pár mondatba sűríteni a mezőgazdasági problémákat, ami sajnos hűen leképezi az ország általános erkölcsi mélységét.
A fő baj: a magyar magyarnak farkasa. Nem vagyok az összeesküvések híve, de mintha tényleg arról szólna a történet, hogy szűnjön meg itt szépen minden ami a mezőgazdasághoz köthető.
Csak pár példa: egy ismerősöm almával és meggyel foglalkozik Szabolcs-Szatmárban ... egyszerűen felvásárló maffia működik, és nem tudsz mit csinálni ... eladod a meggyet 55-ért, amit majd Ők eladnak 300-500 Ft-ért, vagy rádrohad. Ugyanez almával 12-15 Ft, amit télen vagy most megveszel 300-ért.
Lehet azt mondani hogy emberek szövetkezzetek, építsetek magatoknak feldolgozót, új felvásárlói kört ... lehetetlen ... a forrásokat azok osztják, akik kézben tartják a szálakat most. Nem érdekük. Ugyanez igaz a tejre is.

Nincs még egy olyan marha ország mint mi akik direkte kicseszünk a saját termelőinkkel. Mit gondoltok miért olcsóbb a szlovák, lengyel, osztrák, német stb mezőgazdasági termék? azért mert Ők tojnak nagyot arra, hogy mit mond az EU, hogy nem támogathatod a gazdát ... igenis támogatják ... a sajátjukat.

Emberi mentalitások ... ameddig itthon a Trappista a sajtkultúra csimborasszója addig ne várjunk itt semmit. Ha valamit 500 Ft-ért adnak akkor azt megveszik ... nem nézik, hogy miből van. (Nem tejből.) Ha elmégy külföldre az adott helyen az adott vidék kisebb-nagyobb termelőinek termékeit kapod az asztalodra. Nem sikk, hogy más vidékről származó terméket egyél, pláne külföldit. Itthon aki megtehetné, hogy a legszuperebb magyar termékeket egye az is inkább külföldit vesz ...

Párom két hete volt Horvátországban munka ügyben. Zágrában egy 30 oldalas fantasztikus színvonalú MAGYAR nyelvű kiadványt kapot, hogy mit érdemes megnézni, vásárolni és enni Horvátországban. Kb. 8 oldal volt belőle az echte horvát élelmiszerek listája ... elszégyeltem magam.

hülyegyerek 2009.06.18. 09:02:32

@gyorgyh:
Ezzel a föld vétellel az egyik baj az, hogy aki jön, az nem csak technológiát hoz, hanem az álltala preferált/ismert fajtákat is hozza.
Ez a változatosságot csökkenteni, fogja.
Simán elképzelem, hogy szerettél valamilyen paprikát, burgonyát, hagymát és egyszer ott találod magad, hogy nincs.
Mert ő pl. így védi a saját gazdaságuk érdekeit.

Viktus 2009.06.18. 09:06:12

"A válságból a mezőgazdaság fogja kihúzni az országot?"

Húzhatná. Lehet neked még nem mondták, de a világ egy jelentősebb hányadán viszonylag hiánycikk a kaja pl. sivatagban lenni sok olaj , amiért van nekik sok pénz csak ott nem terem meg sokminden. A rendszerváltás óta ezeket a piacokat elhanyagolják, merthogy terroristák ... a kaját is jószerével nyugatra akarjuk vinni, ahol dögivel van.

A kormány felelőssége a piacszerzés más ország pl. nem terroristázza Szaud-Arábiát, hanem kereskedik vele. Magyarország pedig még a régi kapcsolatait is hagyta elhalni ez vezetett több konzervgyár lehalásához. Említhetnék az orosz piacot, vagy kínait ... de még az afrikai országokkal is lehene csencselni legfeljebb különböző nyersanyagokkal fizetnének.

Egyébként meg a Föld melegszik felfele vagy mi ami által csökken a termőterület míg az emberállat szaporulata növekszik a fél világ meg éhezik.

A tej megint érdekes kérdés. A bociból itt is ugyanannyiért jön ki, mikor a boltokba kerül, akkor lesz méregdrága.

Felénk már jár a boci-boci tarka pick up az egyik környékbeli gazda indította el a szolgáltatást olcsón ad minőségi tejet ami a vízezett szarokat magasról veri. Lehet ez lenne a megoldás a tárcának összefogásra kellene ösztökélnie a gazdákat, hogy saját maguk tudják teríteni a tejüket , akkor a szlovák tej labdába sem rúghatna.

Megélhetési rasszista 2009.06.18. 09:12:37

@elmoro: A fogyasztó mellé odaültethetők a gazdák. Mert ugye átverni csak azt lehet, akit hagyják.
Probléma No. 1.: kapzsiság, megy a sírás-rívás, hogy milyen nehezen lehet megélni, aztán kiderül, hogy a frissen alapított Jézus szíve Mgtsz nevére már másnap meg van véve az Audi Q4, mert ugye az kell. Ugyan földekre még mindig legjobb a Wartburg, de hát mit szólna a tehén, ha ilyenből száll ki a gazda.

Probléma No.2.: Az összefogás hiánya, a tsz-eket gyorsan szétverték, ma sokan néhány holdnyi földből próbálnak megélni, amiből nem lehet. Persze közösködni senki nem akar, mert a szomszéd Józsija biztosan egy csaló. Másrészt kimégy a piacra, ha mindenki 800-ért adja a paradicsomot, biztosan lesz, aki 780-ért. Persze tőle fognak vásárolni. Akkor valaki aláígér 760-ra, aztán egyszer csak azt veszik észre, hogy az egész nullszaldós lett.

Állásrafal 2009.06.18. 09:12:50

Itt nem a tehenek tejelni, hanem mi, de lassan elapadok. Akik ezt mondják, azokat kellene megfejni.

HalivudEstevez · http://www.halivud.hu 2009.06.18. 09:14:37

"Na jó, ha olyan rohadtsok tejet termelünk, akkor mégis miért vannak tömve a boltok cseh, lengyel és szlovák tejjel? Miért lógnak fűzérekben a kínai fokhagymák a közértekben és miért kell a gazdáknak folyton attól félniük, hogy nem tudják eladni terményeiket?!"

Nyugaton (gyarmatosítók és imperialisták, szegényeket kiszipolyozó tőkések, olajbárók) van pénz támogatni a mezőgazdaságot. Olcsóbb az ott készült tej.

De miért akarunk mi megmaradni mezőgazdászországnak? Lehetnénk inkább techno ország, nano, bio és űrtechnológiai fejlesztésekkel. Mármint nem saját űrhajót építeni, de idehozni a kutatásokat, fejlesztéseket, amiket külföldiek finanszíroznak. Vagy ráállni az idegenforgalomra és építeni egy világméretű UniversalStudio parkot, mint Port Aventurában, hogy legyen miért idejönni és sok pénzt itt hagyni.

Viktus 2009.06.18. 09:19:39

@Megélhetési rasszista:

Te ugye v.mi pösti kispolgár vagy? nem sok gazdát láttál meg a mezőgazdasághoz sem sok fingod van.

Az elsőszámú problémád gyakorlatilg nem létezik , met elvétve játsza ezt pár elvtársad.

A kettes számú problémakör megin hülyeség. A helyzet az, hogy amikor drága a paradicsom kilója az azon okból annyi, mert :
1. A magyar jobb minőségű, ízletesebb
2. A paradicsom nem a semmiből manifesztálódik, hanem elég sokáig kell fűteni a hajtatóban a palántákra, majd a fóliában az meg nem kis pénz.
3. Vegyed az íztelen marokkói szart amit zölden leszednek ... lehet feleannyiba kerül, de a tipikus buta népeknek való szar. Inkább eszek fél kiló drágábbat, mint egy kiló szart ...

HalivudEstevez · http://www.halivud.hu 2009.06.18. 09:20:00

@Viktus: "A kormány felelőssége a piacszerzés más ország pl. nem terroristázza Szaud-Arábiát, hanem kereskedik vele. Magyarország pedig még a régi kapcsolatait is hagyta elhalni ez vezetett több konzervgyár lehalásához. Említhetnék az orosz piacot, vagy kínait ... de még az afrikai országokkal is lehene csencselni legfeljebb különböző nyersanyagokkal fizetnének."

Nem rossz meglátás.

Viktus 2009.06.18. 09:31:46

@HalivudEstevez:

Itt volt a legjobb példa nálunk az Aranyfácán konzervgyár a paradicsomsűrítmény világhírű volt vették arabok, oroszok most meg évek óta csak haldoklik ...

A magyar cukorgyárak esete pedig egyenesen egy tragikomédia. Magyarország régen lazán képes volt cukorból önellátásra sőt bőven jutott exportra is. Mi történt a rendszerváltás után megvették a gyárakat külföldiek lásd. francia Béghin-Say pl. az szépen lassan csökkentette a termelést elkezdte behozni a saját cukrát , majd a magyar termelés leállt szépen. A gyár fokozatosan átalakult logisztikai, és csomagoló üzemmé ami import cukrot dolgoz fel. A franciáktól megvette a német Nordzucker , amely még a gyárat is eltúrta csak hatalmas siló van meg a csomagolás , és a saját cukrukat importálják ... gyakorlatilag piacot vettek.

Budapest1873 2009.06.18. 09:31:58

Nálunk Újpesten is van ilyen tejes kisfurgon. Isteni tejet mérnek 160 forintos áron. Mindenhol be kéne vezetni ezt a módszert és ezáltal kikerülne több láncszem is az ellátási folyamatból. A gazda is többet keresne és a fogyasztó is jól járna

circular 2009.06.18. 09:34:10

Nem tudom ki olvas itt hvg-t.
Az egyik cikkben volt, amelyben a magyar sertéstermelőkről volt szó. A cikk végén volt egy pár mondatos feljegyzés arról, hogy a magyar gazdák (1-2 évvel ezelőtt), az Auchan-nal leszerződött tejet eladták külföldre, mert akkor éppen többet kaptak érte. Az Auchan pedig, hogy pótolja a hiányt, Szlovákiából importált tejet, ami viszont annyira bejött a vásárlóknak, hogy bent maradt a magyar piacon. Azóta pedig verik a gazdák az asztalt a támogatásokért, meg azért, hogy miért van "import tej"?!
Na most akkor kinek van igaza?

Mindemellett megjegyzem, szerintem a magyar mezőgazdaságban technikai-beruházási szempontból rengeteg a lekötetlen fölös tartalék, mert a gazdák közül nagyon sokan nem értik a "méretgazdaságosság" fogalmát. Miért van az, hogy ahol szövetkezetben, nagyobb területet művelnek meg, ott rendesen megélnek?

De legszívesebben egy hivatásos mezőgazdász saját tapasztalatairól olvasnék. Nem hiszem egyébként, hogy minden a gazdák hibája, csak annyit mondok, hogy az éremnek mindig két oldala van!

Furamadár 2009.06.18. 09:51:59

Postíró: Jó nagy ökör vagy, ez nem vitás. Megint mindent csak fikzáni lehet?

1. A magyar mg minimum fél ajrópát szarrá tudná verni pl gabonában, kiemelkedően jók a természeti adottságaink ahhoz, hogy nagy mennyiségű, kiváló minőségű kenyérgabonát termeljünk. A gáz az, hogy nincs elég tárolóhely.

2. circular jól értelmezte a méretgazdaságossáot erre az esetre.
Lásd pl Mórahalom, ott megvalósították a dán típusú termelési és értékesítési szövetkezetet (TÉSZ), és láss csodát: Működik.
A problémák:
- A földtulajdonosok nem hiszik el, hogy szíjparcellán nem lehet gazdaságosan termelni, ész nélkül ragaszkodnak at egyszer már erőszakkal elvett földjeikhez. (Jéééé, nézd már, ezt annak idején a MASZOP elődje csinálta!!!) Épp ennek emléke miatt nem lehet felülről jövő kezdeményezésként bevezetni országosan a TÉSZeket. Elkúrták, ezt is.
- NIncs megfelelő géppark, amivel a szállítást és az előkészítést meg lehetne oldani. A traktor nem tud csomagolni...

A tej és minden egyéb kérdéshez pedig hozzá tartozik a kib. magas adóteher, így könnyen eleszti a minőség előnyét a magyar termék a szlovákkal szemben.

És van még egy komoly probléma: Amíg a birka vásárló szemében a külföldi termék az értékesebb sokszor csak sznobságból, addig mit lehet csinálni?
Vannak olyan esetek, amikor a külföldi jobb, de pl primőr zöldség esetében ez tuti nem igaz.

Bit Rot 2009.06.18. 09:52:41

@HalivudEstevez:
"De miért akarunk mi megmaradni mezőgazdászországnak? Lehetnénk inkább techno ország, nano, bio és űrtechnológiai fejlesztésekkel."

Így van! Hiszen ha olyan sajtot tudunk készíteni, amiben nincs tej, ha olyan tejfölt tudunk, amiben nincs tej, akkor nincs határa a tudománynak!

Sőt, amikor a sok ember tönkremegy a sok szar kajálása után, lehet majd az orvostudományt is fejleszteni!

Visszatérve:
Ami jó magyar termék, az megy külföldre, mert ott kifizetik a jót.
Ami szar külföldi termék, azt vagy a kukába dobják, vagy behozzák magyarországra, mert itt megvesznek bármit, csak legyen 1 Forinttal olcsóbb!

Bit Rot 2009.06.18. 09:53:18

@circular:
"Az Auchan pedig, hogy pótolja a hiányt, Szlovákiából importált tejet, ami viszont annyira bejött a vásárlóknak, hogy bent maradt a magyar piacon."

Ja, nagyon bejött a szlovák tej, mert OLCSÓ volt!
Ne gondold, hogy bárki is nézi a minőséget itthon!

uni1002 2009.06.18. 09:53:47

@¿Qué tapas hay?: Maximálisan egyetértek. Sőt hozzátenném, hogy leszoktam a magyar trappistáról, mert mindig mészfehér préselt túróba futottam bele, drágábbért, mint a normális ízű lengyel sajt...

Viktus 2009.06.18. 09:56:18

@circular:

Ezt a hülyeséget ugye te sem vetted be? Szlovák tej az árával versenyképes a buta fogyasztó megvenni a kínai melanin tejet is mer a csak 99 ft :D

uni1002 2009.06.18. 10:01:18

@Bit Rot: Miért ne nézné a minőséget a magyar? Például zsinorban savanyú zacskós tejet sikerült vásárolni egy multinál, egy megyei üzem készítménye, igy hát váltottunk a szlovákra. Nem savanyú, olcsóbb is, és tehén ize van...

circular 2009.06.18. 10:11:20

@Bit Rot:
volt rá igény, kész. Előtte meg le voltak szerződve. Én nem tudom megítélni a minőségi különbséget, főleg úgy, hogy nem nagyon iszom tejet.
Egyébként meg mi van akkor, ha az árával hasít? A "bejött" kategóriában ez is benne van ám!
@Viktus:
Lehet egyébként arra apellálni, hogy a magyar fogyasztókat "neveljük" a magyar termékek megvásárlására, de amíg Mari néninek nem lesz pénze magyar tejre, addig ő szlovák tejet vesz.

Az árakkal kapcsolatban számomra két dolog játszik szerepet, és ez alá is támasztja azt, hogy az éremnek mindig két oldala van:
- az egyik a már említett méretgazdaságosság
- a másik az adóterhek.
Utóbbival kapcsolatban hosszas elemzésekbe kezdhetnénk, de ezt inkább nem tenném. Viszont utóbbiban nyilván a kormánynak van felelőssége, míg előbbiben a gazdáknak.

És egyébként egy személyes tapasztalat. Nálunk van egy Plus (most már Spar), ahol a zöldséget, meg ilyeneket nem szívesen veszem, mert sztem szar. Van mellette egy zöldséges, és ha még lejutok oda zárás előtt, akkor inkább ott vásárolok. Viszont a zöldségesnek nagyon megy, mert mindenki inkább ott veszi a jó minőségű árut, és ezért pofátlanul emeli az árait is.

Ezt viszont, a fogyasztók "ár-érték" arányát a gazdáknak kell belőniük! Ha túl magas az ár, lehet hogy a nyakán marad az áru. Ha túl alacsony, akkor veszteséges lehet. Ez egy nagyon szűk tér, amiben mozoghatnak, de basszus, ezért "vállalkozók", mert vállalják ezeknek a kockázatát.
Most visszatérve ezzel kapcsolatban a szlovák-import versus magyar termék kérdésre, a fogyasztók preferenciáit nem fogjuk tudni rövid időn belül megváltoztatni. Ezért mondom én inkább azt, hogy a gazdáknak el kell sajátítaniuk valamilyen szinten a méretgazdaságosságot, mert rövid-közép távon ez az egyetlen dolog, amit közvetlenül ők saját maguk meg tudnak változtatni.

Bambano 2009.06.18. 10:11:35

Nagyjából Gráf az egyetlen mszp-s miniszter, aki ér is valamit.
A mezőgazdaságunk pedig azért lesz húzóágazat, mert az eu le fogja építeni az agráripari támogatásokat az eu teljes területén. És az a mezőgazdaság, amelyik képes minőséget termelni még akkor is, amikor a piaci ellenfeleit alaposan kitömik pénzzel, igen versenyképes lesz akkor, amikor mindenkinek csak a saját pénze marad és a gazdag francia meg spanyol parasztnak sokkal rosszabbá válnak a körülményei.

Azért látsz sok külföldi tejet, mert az eu-ban sajnos van exporttámogatás. Úgyhogy megéri a magyar tejet kivinni pl. az olaszoknak és behozni lengyel tejet helyette. Mert az eu-ban is van pár nagy barom a bársonyszékekben.

Bambano 2009.06.18. 10:16:05

@HalivudEstevez: azért akarunk megmaradni mezőgazdasági országnak, mert a kettő nem zárja ki egymást. A csúcstechnológiai ipar nem igényel annyi munkaerőt, de akit igen, annak csúcsszinten képzettnek kell lennie, területből se sok kell, az agrár ágazat meg sok, nem annyira képzett munkaerőt igényel és nagy földterületet.

Pont jól kiegészítené egymást a kettő, legyünk egyszerre agrár és csúcstechnológiai ország.

IAMX · http://ampelmannchen.tumblr.com 2009.06.18. 10:25:27

na most az van, hogy ez tipikus kettős mérce, mert ha egy magyar gazdának vmilyen termékre ajánlatot tesz egy magyar kereskedő 10ft/kg-ért és egy szlovák 15ft/kg-ért akkor gondolkodás nélkül kinyomatja a szlovákoknak, de ha a szlovákok hozzák be ide a sajátjukat akkor megy ám a nagy siránkozás

circular 2009.06.18. 10:42:43

@IAMX: ez így van
@Bambano: egyetértek. Bár ahhoz el kellene kezdeni egy kib. jó felsőoktatást kiépíteni, amitől ma még fényévekre vagyunk.
A jelenlegi helyzet az, hogy ontjuk a diplomásokat, akik nem kellenek nagyjából senkinek. Ha fizetős lenne, diákhitellel meg mindennel, akkor viszont csak a tehetősebbek jutnának be, és a gazdag gyerekből csinálnak okosat. Ami egyébként nem feltétlenül rossz, mert a tehetősebbek között is sok a tehetséges, akárcsak a lump, mint ahogy ugyanez van szegényebbeknél is.
A fizetős felsőoktatás önmagában nem megoldás, az viszont akkor, hogyha összefonódik a magánszférával, és valaki már főiskolai-egyetemi évei alatt olyan kutatásokban és más programokban tud részt venni, amivel gyakorlatilag megalapozza a jövőjét. Ezutóbbit viszont el lehetne kezdeni fizetős rendszer nélkül is, néhány helyen van is ilyen projekt.
Magyarán: el kellene kezdeni gőzerővel bevonni a cégeket a magyar felsőoktatásba ahhoz, hogy piacképes szaktudásunk legyen.
Mindemellett érdemes lenne ennek az anyagi keretrendszerét is kialakítani úgy, hogy a tanároknak, intézményeknek, és a cégeknek is megérje részt venni ilyen projektekben.

Bambano 2009.06.18. 10:43:04

@IAMX: Nem, ez úgy működik most, hogy a magyar termékére 10 Ft/kg-os ajánlatot ad a magyar is meg a szlovák is, és a gazda tudja, hogyha a szlováknak adja el, akkor kap még az eu-tól 2 Ft/kg-ot. Hülye lenne nem a szlováknak adni.

Ugyanez igaz természetesen a szlovák gazdára is, tehát megéri ugyanolyan terméket kicserélni a két ország között. Mondom, idióták vannak az euban is.

Viktus 2009.06.18. 10:54:32

@uni1002:

A tárolás a probléma a zacskós tej esetében ...

vajdasagi 2009.06.18. 11:28:07

A cikkíró egy balek. Grág pedig a legjobb (talán az egyetlen jó) miniszterünk. És én kérnék szépen ezentúl is külföldi élelmiszereket IS a magyar MELLETT, mert ha lezárnánk a határokat előttük (amit úgysem tehetünk meg), akkor szarabb lenne az a magyar termék is, hiszen nincs mivel versenyezzen. Meg persze banánt úgysem tudnánk termeszteni.

Szóval kérem az írót, hogy szégyenében bújjon el.

Bambano 2009.06.18. 11:49:50

@vajdasagi: a vicc az, hogy amíg 2 milliárdos kereskedelmi többletünk van, addig hülye, aki lezárja a határokat, mert akkor kivinni sem lehet, tehát mi bukunk többet a bulin...

Imre Laci · http://magyarasztal.blog.hu 2009.06.18. 15:26:03

Ahelyett, hogy ilyen általános kijelentésekkel fárasztaná az embereket a kedves Miniszter Úr, inkább dolgozna a termelők adóterheinek csökkentésén, a versenyképesség növelésén...
süti beállítások módosítása