facebook

Alapműveltség

2015.11.03. 13:00 Imre Laci

Hajdanán, mikor még javában a középiskola padját koptattam, s talán még pajkos gondolatként sem merült fel bennem az agrár pálya, frusztráltan kérdeztem - szinte mindegyik - tanáromat, hogy ugyan az adott téma miért olyan fontos számunkra, hogy sok-sok órán át kell szapulni vele a kicsit sem lelkes diákságot? A válasz - függetlenül attól, hogy a jambikus lejtésről, a deriválásról, vagy Hamurapi törvényeiről volt szó - mindig az volt, hogy a téma az alapműveltség része.

tanitas.jpg

Logikus-e, hogy felnőtt, büntetőjogi felelősséggel rendelkező emberek kikerülhetnek a középiskolából úgy, hogy mérhetetlen időt töltenek olyan lexikális tudás megszerzésére, amelyet igen nagy eséllyel soha nem fognak tudni kamatoztatni, vagy nemes egyszerűséggel a számonkérést követően azonnal és hiánytalanul elfelejtenek. Ellenben olyan, alapvető tudásnak nincsenek birtokában, mint például, hogy milyen növényből készül a kenyér, hogy az állatok izomzata a hús, amelyet megesznek, vagy hogy milyen állat tojása, amelyből a rántotta készül?

Puzsér Róbert nem is olyan régen megjelent, Gőzmozdony a szupersztrádán című cikke remek látlelete a magyar közoktatás el- és lemaradottságának, elolvasása erősen javallott.

A '80-as években születettek még találkozhattak a mezőgazdaság (magyarul az élelmiszer-termelés) alapjaival a nagymama kertjében, jó eséllyel voltak disznótoron is, illetve gyűjthették a rokonok tyúkudvarában a tojást. De az azóta eltelt évtizedben ezek a lehetőségek szinte nullára redukálódtak. Ha pedig az információ nem jut el más módon a jövő generációjához, úgy szükségszerű lesz az intézményesített rendszeren belül oktatni azt. Persze minden szentnek maga felé hajlik a keze, így az informatikusok a számítástechnika oktatásának reformját sürgetik, a történészek pedig a történelem tananyag átgondolását. De ugye arra nem gondolnak, hogy mind a történész, mind pedig az informatikus növényeket és húst eszik, amik pedig nem a boltok polcain teremnek. Az ilyetén hiányos ismeret pedig oda vezet, hogy könnyen demagóg, illetve sok esetben káros étkezési divat követőjévé válik az ember.

Sürgető lenne tehát valóban a közoktatás át- és újragondolása, mivel az elmúlt húsz évben többet változott a világ, mint előtte több ezer év alatt. Aki pedig nem alkalmazkodik, az elbukik.

37 komment

Címkék: oktatás felsőoktatás reform agrár műveltség mezőgazdaság középiskola alap élelmiszer élelmiszerbiztonság ismeret

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarasztal.blog.hu/api/trackback/id/tr648044210

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Terézágyú 2015.11.04. 17:11:02

"Ellenben olyan, alapvető tudásnak nincsenek birtokában, mint például, hogy milyen növényből készül a kenyér, hogy az állatok izomzata a hús, amelyet megesznek, vagy hogy milyen állat tojása, amelyből a rántotta készül?"

Nem mondod, hogy ezt sem tudják sokan... Még a fővárosiak is, nemhogy a vidékiek.
Annál is inkább, mert szerintem ezeket igenis tanulják általános iskolában. Ha valaki felnőtten mégsem tudja, akkor ez a saját hülyesége, és nem az oktatási rendszer hibája (amely egyébként messze nem tökéletes persze)...

Terézágyú 2015.11.04. 17:14:24

Egyébként puzsér ezt írja:

"Végzetes tévedés a fizikát, a kémiát, a biológiát ... erőltetni"

Vagyis éppen azt mondja, hogy ne tanulják a gyerekek azt, hogy mi az a tojás :)))))

Egyébként puzsér egy segg. Amit eddig tudtam róla, az alapján is - e cikke alapján meg pláne így gondolom.

tavolirokon2 2015.11.04. 17:30:31

Ha jol ertem ez egy indexcimlapos cikk arrol, hogy kozepiskolaban matematika helyett az alsos kornyezetismeret anyagot tanitsuk.

Pipas 2015.11.04. 17:31:35

@tavolirokon2: Így van. A szerző nem tanulta meg az áltsulis anyagot és most azt hiszi, hogy nem is tanították. :)

slowMotion 2015.11.04. 17:48:34

Hogy a cimben szereplő kérdésre válaszoljak: természetesen a deriválás. Amúgy nem része (a béka segge alatt ágaskodú) alaptantervnek.

Girhes Joe 2015.11.04. 18:10:08

Ez nálam inkább abban a formában merült fel újra és újra, hogy miért kell tudnom írók és költők szeretőinek névsorát, meg a műveikből idézeteket álmomból felébresztve, miközben pénzügyi, közlekedési, vagy épp műszaki/háztartási ismereteket egyáltalán nem tanít az égvilágon senki?

OkoskaTo:rp 2015.11.04. 18:46:35

Fontos, hogy X király Y. év Z. hónap Q-adikán került trónra?

Ellenben arról fingja nincs az általánost végzettek 80%-ának, mi is az a kamatos kamat (aka mértani sorok).
Vagy hogy ami jajjdejó rezsicsökkentés és nyugdíjemelés, valakinek azt is meg kell fizetnie, nem magától nő rá a pénz.

A szerző nem tudom, járt-e iskola közelében manapság, de sokkal gyakorlatiasabb dolgok vannak, mint a mi időnkben. Pl. nem láncbontó prést kell acélból faragniuk a lányoknak is, hanem a fiúk is főzőcskéznek.

Egyébként meg deriválni a ló is tud. Ha a szerző nem tud, az az ő képességeit minősíti. ;)

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2015.11.04. 18:57:09

Node hol fogom hasznosítani a tudást, hogy csirkéből jön a tojás? Fenét, a Lidli polcán van a tojás. Ahogy írta a poszter, minden szentnek maga felé hajlik a keze, egy táplálkozós blog az étkezési ismeretek átgondolását firtatja. Pedig Hamurapi is nagyon fontos, nem?
Ha állattenyésztésre adom a fejem, akkor fontos tudni hogyan is lesz a kiscsibe, ha történeleprof leszek, akkor meg Hamurapi a fontos.

Grgabácsi 2015.11.04. 19:02:53

Ha valaki rossz a természettudományos tárgyakban, kiváltképp a matekban vagy a fizikában, annak együttérzően megveregetik a vállát, hogy sebaj. Ha valaki rühell az irodalmat meg a történelmet akkor műveletlen.

egysmás 2015.11.04. 19:28:02

Mivel a tojást a zöldségesnél lehet kapni, az nem állati eredetű, hanem egy növény termése, hiszen ha állati eredetű lenne, akkor a hentes árulná, mint a kolbászt meg a szalonnát.

erol 2015.11.04. 20:09:20

@OkoskaTo:rp: Okoska, azt áruld el, hogy mi haszna a mindennapi életben a deriválásnak.
Mennyivel több mint annak, hogy tudod mikor koronázták 26. Bélát.
Inkább ívhegesztést kéne tanítani általánosban. :)

Pipas 2015.11.04. 20:32:58

@erol: "Okoska, azt áruld el, hogy mi haszna a mindennapi életben a deriválásnak."

Akik megtanulták mi az a deriválás azok jóval kevesebb hülyeséget beszélnek a GDP növekedésről mint egy átlagos indexes hozzászóló.

Ha sokan tudják mi az a GDP növekedés, akkor talán néha sikerül olyan parlamentet választanunk aki nem ássa el ez országot a mocsárba amúgy gazdaságilag.

A Tyne folyó déli partja 2015.11.04. 20:49:09

@tavolirokon2: nekem is ez jutott az eszembe.
Tanulják azt a suliban...az a posztoló baja, ha nem emlékszik.

A Tyne folyó déli partja 2015.11.04. 20:53:23

@erol: speciel én nem tamultam deriválást (nyelvtagozatos gimi, 94-ben végeztem).
De eddig még ívhegesztésre se volt szükségem.
Viszont technikán (általánosban) a mi csoportunk a kocsi felépítését tanulta (reklamáltunk is mi, lányok), a másik csoportban meg varrtak a fiúk is.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.11.04. 21:25:53

"Ellenben olyan, alapvető tudásnak nincsenek birtokában, mint például, hogy milyen növényből készül a kenyér, hogy az állatok izomzata a hús, amelyet megesznek, vagy hogy milyen állat tojása, amelyből a rántotta készül?"

Van általános iskolában egy környezetismeret nevű tantárgy és utána biológia is, ez része a tananyagnak. Sőt, irodalomból is előkerül jónéhányszor a búza-liszt-kenyér összefüggés, ugyanúgy, mint a tyúk és a tojás...

Szalay Miklós 2015.11.04. 21:28:08

Akit érdekel egy könyv, amiből elég jó képet lehet majd kapni a világról, az ezt nézze meg:

egyvilag.hu

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.11.04. 21:32:15

@Grgabácsi: Ez annak az öröksége, hogy a matematika volt hosszú éveken keresztül az egyetlen kakukktojás a sok humán tárgy között a klasszikus alapműveltség területén.

csokis1971 2015.11.04. 21:41:01

"Ellenben olyan, alapvető tudásnak nincsenek birtokában, mint például, hogy milyen növényből készül a kenyér, hogy az állatok izomzata a hús, amelyet megesznek, vagy hogy milyen állat tojása, amelyből a rántotta készül?"

És ezekre a fontos dolgokra mennyi időt kellene szánni? Egy pár hónap intenzív tanulással talán meg lehetne tanulni.)))
Egyébként ha semmire sincs szükség amit az általános felsőtagozatában és középiskolában tanítanak, akkor mit tanítsunk 11 és 18 éves kor között?

Bambano 2015.11.04. 21:47:46

azt szoktam kérdezni, hogy az olimpiai bajnokok minek járnak edzésre? pl. a 100 méteres futók, éveket töltenek futkározással, de minek? kimegy az olimpiára, ott a stadion, 10 másodpercig se rohan, mint állat, oszt ennyi...
minek kínlódik előtte annyit?

jaaaa, hogy azzal a sok kínlódással készíti fel az izmait arra a 10 másodpercre, ami sokaknak az egész életét jelenti???

érthető már a párhuzam? minek tanul annyi "marhaságot", mikor úgyis elfelejti? hát azért, mert azzal fejleszti az agyát. oké, törit, kornyikálást, meg hasonlókat kicsit túlzásba vitték nálunk is, de így jártam.

fidesz maszop dk egykutya 2015.11.04. 21:57:11

@Pipas: mondod te ezt fideszes csápolóként, akinek az átlagszámítás is szelektíven megy? :D

bloglegelő 2015.11.04. 22:34:07

Kedves szerző !

Az iskolában az ismereteket nem azért verik a fejedbe, hogy "használd őket", nem bizony.

Hanem, hogy a folyamat közben fejlődj, és akkor bármi leszel később, egyszerre a hasznodra válik minden.

(és szopd le a moderátort hálából, hogy nem írtam ki a a véleményemet, úgy igazán rólatok)

Köszönöm szíves figyelmedet.

Bambano 2015.11.04. 22:53:43

sokan bajban lennének, ha a tarhonyáról faggatnák őket :P

Hórukk 2015.11.04. 22:56:47

Azok, akik deriválni tudnak, na azok hozták létre azt a számítógépet, amin a cikkíró lepötyögte, mi meg elolvastuk ezt a cikket. Sőt, már a kenyérsütő kemencét is az vezérli. A régészek pedig matematikusok segítségével derítik ki, ,ikor, mit is írt Hammurapi.

Alick 2015.11.05. 00:46:26

Inkább az a probléma, hogy túl sok steril elmélet mellett kevés gyakorlati tudás sajátítható el... mint pl. állampolgáti szempontból alapvető jogi, pénzügyi, államigazgatási, egészségügyi döntési helyzetek szempontjai és kezelése.

Alick 2015.11.05. 00:50:05

@Bambano: A mai oktatás ehhez képest úgy néz ki, mintha az atléta gyúrás helyett folyamatosan sportelméletet lexikalizálna. Persze kell az elmélet is, de annak gyakorlati kísérletei, próbája nélkül nem sokat ér.

Alick 2015.11.05. 00:52:06

@Online Távmunkás: "előkerül jónéhányszor a búza-liszt-kenyér összefüggés"

:) na és melyik diák tud "alkalmazott tudomány" szintjén kenyeret sütni? :) márminthogy az "összefüggéseknek" valami életszagú értelme is legyen.

NemNick 2015.11.05. 02:45:12

A deriválás nem az alapműveltség része, én pl. csak az egyetemen találkoztam vele, pedig természettudományos tárgyakból versenyekre is jártam ált. isiben...

Többen leírták előttem: a lexika nem elsősorban azért fontos, hogy a kilencven százalékát elfelejtsd tíz év múlva, hanem hogy megtanulj tanulni.

Plusz, akár tetszik, akár nem, igenis mindenkinek kell "nemszeretem" dolgokról is hallani legalább egyszer életében ( reálosnak versekről, humánosnak természettudományi alapokról, mindkettőnek a tényleg kiemelkedőnek számító megmaradt magyar népdalkincsről).

És szerintem az is fontos, hogy legyen egy kötelezően hallott, tehát később nagy biztonsággal hivatkozható közös minimum, ami, ha úgy tetszik, a nemzeti identitás része.

NemNick 2015.11.05. 02:57:18

@erol: ez a deriválás nagyin szíven ütött, látom :)
Pedig a deriválás csak egy eszköz önmagában - mint pl. A vesszőhasználat szabályai egy nyelvben - de a matematikai analízis nem nagyon képzelhető el nélküle.
És megint: nem része az alapműveltségnek.

NemNick 2015.11.05. 03:00:42

@Girhes Joe: műszaki, háztartási -> technikának hívják a tantárgyat
Pénzügyi -> matematika
Közlekedés -> t. szüleid

ChemZso 2015.11.05. 09:11:52

@Grgabácsi: "Ha valaki rossz a természettudományos tárgyakban, kiváltképp a matekban vagy a fizikában, annak együttérzően megveregetik a vállát, hogy sebaj."

Ennél már csak az a szebb, amikor valaki még büszke is erre... :-)

nitro1 2015.11.05. 09:35:55

@NemNick: És azt hol tanítják meg, és mikor, hogy hogyan kell tanulni? Mert azt sem ártana. Ha csak úgy bele a vakvilágba nekiesik az ember a tanulásnak tanulási módszertan nélkül, nem biztos, hogy hatékony lesz.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.11.05. 10:11:40

@Alick: Te tudsz kenyeret sütni? Értesz a marhatenyésztéshez? Profi agysebész vagy? Tudsz atomerőművet működtetni? Vagy csak számonkérsz valamit a diákokon?

Alick 2015.11.05. 16:39:23

@Online Távmunkás: Az alapvető konyhai műveletek szerintem nemcsak nekem mennek (férfi létemre), bár ezeket sem a suliban tanultam.
Kicsiben, kísérletek formájában vagy éppen szimulátor szintjén nagyon sok dolgot lehetne gyakorlati szinten tanítani. Anno Öveges prof munkássága is errefelé mutatott.
A másik példa Feynman-é, akit egykoron felkértek, hogy a brazil fizika oktatást minősítse. Jó kis botrány lett belőle, mert lehúzta a béka segge alá, mondván a képletek szimpla bebifláztatása semmire sem jó ahhoz, hogy a fizika oktatásának lehessen nevezni.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.11.05. 22:20:06

@Alick: A fizika azért érdekes, mert elvileg fizika-kémia szertár minden általános és középiskolában van, a kísérletek részei a tantervnek.

Az iskolai főzésoktatásról nem éppen hízelgő a minőségi éttermek véleménye, a 80-as évek menzáját ritkán haladják meg kreativitásban, csak az alapanyagok kihagyásában profik...

Alick 2015.11.05. 23:11:12

@Online Távmunkás: Érdemes lenne rágyúrni arra, hogy minél több fizikai-kémiai kísérletet lehessen elvégezni, lehetőleg a diákok közreműködésével, valamelyest élményszerűvé tételével.

"Az iskolai főzésoktatásról nem éppen hízelgő a minőségi éttermek véleménye"

:) végülis ez nem szakképzés lenne, csak valamiféle alapozó képzés...